dijous, 29 de setembre del 2011

Usos educatius dels blocs

Resum Classe 28.09.2011

L'acta de la classe del passat dimecres 28.09.2011, la trobarem al bloc de la meva companya Ester http://algunspassoscapalaprenentatgeenxarxa.blogspot.com/ i que recomano visitar.

Molt breument, aquests han sigut els punts tractats del llibre, encara que continuarem treballant amb ell perquè és una eina molt bona per la utilització del bloc:
  • Web social - Web 2.0. Definicions i diferències.
  • Bloc. Definició, funcions, característiques, eines, etc.
  • Alfabetització, nadius i immigrants digitals.
  • Blogosfera, Edublocs (diferents tipus de blocs amb diferents finalitats)
  • Relació entre constructivisme i els blocs.

Desolació

 Jo só l'esqueix d'un arbre, esponerós ahir,
que als segadors feia ombra a l'hora de la sesta;
mes branques una a una va rompre la tempesta,
i el llamp fins a la terra ma soca mig-partí.

Brots de migrades fulles coronen el bocí

obert i sens entranyes que de la soca resta;
cremar he vist ma llenya; com fumerol de fesa,
al cel he vist anar-se'n la millor part de mi.

I l'amargor de viure xucla ma rel esclava,

i sent brostar les fulles i sent pujar la saba,
i m'aida a esperar l'hora de caure un sol de conhort.

Cada ferida mostra la pèrdua d'una branca:

sens jo, res parlaria de la meitat que em manca;
jo visc sols per plànyer lo que de mi s'és mort.


Aquest poema parla d'un home que ha perdut a la seva dona i al seu fill. Es caracteritza per l'abundància de metàfores que utilitza l'autor com exemple:

Jo sóc l'esqueix d'un arbre, esponerós ahir - Ell es compara amb un arbre ple de vida, fèrtil.
i el llamp dins a la terra ma soca mig matí - però de cop, un llamp el trenca per la meitat.
La tempesta - Vol dir la mala sort.
He vist cremar ma llenya - Es refereix a la seva dona i al seu fill.
Un sol de conhort - un únic objectiu.
sens jo, res parlaria de la meitat que em manca - si ell no fos, ningú recordaria als seus. Viu per a què la memòria dels seus no desaparegui. 

dimecres, 28 de setembre del 2011

Avancem amb la nostra eina col·laborativa: "El Bloc"

Resum Classe 26.09.2011

Per qui no sàpiga encara que és un bloc, tècnicament el definirem com un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos o articles d'un autor o diversos autors, en què apareix en primer lloc el més recent, on l'autor conserva sempre la llibertat de deixar publicat el que consideri pertinent.
En altres paraules, és una eina que serveix per exposar i intercanviar idees, una eina de publicació i comunicació que està especialment preparada per organitzar i emmagatzemar tota la informació, etc.

Cal destacar que aquestes definicions com d'altres relacionades amb el bloc i tot el seu àmbit, les trobarem en el llibre que hem de llegir "Usos educatius dels blocs. Recursos, orientacions i experiències per a docents", una eina molt important per poder definir l'estructura del nostre bloc, la funció que li donarem i totes les característiques generals que haurem de tenir en compte a l'hora de crear-ho.

Però, com es crea un bloc?  Veieu el següent vídeo on veureu tot el que hem treballat fins ara:

 

La classe d'avui, va començar analitzant el bloc d'una companya per avaluar la seva estructura, format, etc., i veure quines característiques encara no ha tingut en compte.
Seguidament, varem repassar l'activitat penjada al "Suro" sobre el vídeo: Interactivitat de la pàgina Edu.3 cat, l'objectiu del qual era conèixer com es penja un vídeo al bloc.
Hi ha dues maneres de fer-ho depenen de l'origen del vídeo:

1. A l'hora de redactar una nova entrada, s'ha de clickar l'opció (icona) "Insereix un vídeo", seguidament et don 3 opcions, escolliràs la que més t'interessi i seguiràs les pautes segons l'opció triada, que pode ser:
- Inserir un vídeo emmagatzemat al nostre PC.
- Inserir un vídeo des de YouTube.
- Inserir un vídeo des del magatzem dels teus vídeos de YouTube.

2. Quan el vídeo que vols inserir al teu bloc, no el tens emmagatzemat al teu ordinador o tampoc el trobes a YouTube l'altre opció és:
En comptes de clickar el icona "Insereix un vídeo" s'ha de clickar l'opció "HTML". Anirem a l'adreça web on estigui el vídeo que volem i si ens dona l'opció "d'embedir" la clickarem i copiarem el "codi ember" per pegar-ho darrere d'un <br> a l'entrada del bloc. Si no ens dona l'opció d'embedir, haurem de buscar el codi ember que ha d'estar a altre lloc de la web.

Un cop el vídeo es inserit al bloc, pot ser que la seva mida no sigui la correcta. Per poder-ho modificar, fer-lo més petit o més gran, buscarem el <heigt> i el <width> del codi ember per augmentar-lo o disminuir-lo en funció del que vulgueu.
Tot seguit, hem continuat la classe, parlant dels treballs que s'ha de fer durant el semestre:

a) Publicació col·laborativa sobre comunicadors TIC: Es treballarà en petit grup (de 5-6 components) per aprofundir sobre un comunicador que tingui presència a la xarxa i que preferentment treballi temes TIC.

b) Entorn del concepte/dimensió Identitat i Territori: L’activitat consisteix a preparar una exposició oral en grups de tres persones, de 5 minuts de durada sobre un aspecte/dimensió del concepte de Identitat/territori. En aquest enllaç podreu trobar les pautes a seguir encara que, també les teniu al blink: http://pers.blanquerna.url.edu/jordisimon/pautaterritori2010.pdf.

Un altre tipus d'eina col·laborativa comentada a classe d'avui, ha sigut el "Twitter". Alguns companys de classe s'han plantejat la següent qüestió: Per què Twitter i no Twenty o Facebook? La resposta del professor ha sigut: perquè Twitter és obert i no n'hi ha tanta privacitat. Segueixes als que t'interessen o et segueixen a tu i no has d'agregar a ningú o t'han d'acceptar com seria en el cas de Facebook.
Sobre aquesta eina de col·laboració, tenim al "Suro" el següent enllaç per conèixer-la millor: http://www.eduteka.org/TwitterEducacion.php

La intenció de treballar amb aquesta tipus d'eina col·laborativa és anar creant poc a poc la nostra Identitat Digital i en el cas del Twitter, ens ajuda a la creació d'una identitat digital sòlida com a mestre.

Per finalitzar, varem visitar el bloc d'una mestra de TIC "Bitàcola de mestre TIC" creat per Anna Pérez, a fi d'analitzar el seu bloc i veure quins elements (vídeos, enllaços, textos, audio, elements picassaweb, powerpoint, etc.) el caracteritzava.

dilluns, 26 de setembre del 2011

Interactivitat


Edu3.cat


El vídeo, ens parla de l'evolució dels ordinadors i la comunicació interactiva. Aquestes són algunes de les idees principals:

1. A mitjans dels S.XX, la tecnologia de l'època era molt pobre, els ordinadors eren aparells molt costosos, complicats d'utilitzar i només entenien de número, es definien com a màquines de càlcul.
Amb el temps, la situació va canviar i els ordinadors començaven a treballar amb textos, amb sons, amb marges, etc., i és aquí, quan comencen a parlar també, dels ordinadors com a màquines de comunicació.

2. El nord-americà Ted Nelson, va crear un programa anomenat "Xanadú" que no va resultar però va donar lloc a diverses innovacions com "l'hipertext" (per designar un nou model de la informació relacionada) i "l'hipermèdia" (quan a més de textos hi havien imatges, sons i animacions).

3. Douglas Engelbart i el seu equip d'investigació, va crear alguns elements de comunicació com és el "ratolí", un element de comunicació interactiva entre la persona i l'ordinador. Aquest senyor, defineix que la comunicació interactiva s'ha de produir a través de grafismes i símbols visuals.

4. Actualment, a través de la relació Xarxa/Internet posem en pràctica la interacció amb altres persones (intercanviant missatges, treballant en equip, compartint interessos, etc.). És clau, la creació d'una bona interfície per interactuar i procurar que l'experiència interactiva sigui fàcil i intuïtiva.

diumenge, 25 de setembre del 2011

Característiques d'un bon comunicador

Aquestes són algunes de les característiques que varem definir a classe de COED, relatives a un bon comunicador: expressiu/va, diversitat de recursos expressiu, gestualitat, discurs cohesionat, discurs intencional, discurs emfàtic, estratègic/a (selecciona el temps), directe/clar, entenedor/a, interès per la finalitat, empàtic/a, cordial, educat/da, segur/a de si mateix/a, explicitació de valors, coherència, ironia/humor, formalment adequat/da, pronúncia adequada, claredat, velocitat adequada, bona fluència, etc. 
.
Visiteu aquest enllaç i veieu el vídeo de l'exmodel Teresa Gimpera i el catedràtic de comunicació de la UB, Sebastià Serrano, expliquen les característiques que ha de tenir un bon comunicador i com s'ha de comportar davant la càmera. Utilitzen com a exemple personatges tant coneguts com Rosa Maria Sardà, Xavier Sardà o Joaquim Maria Puyal.

Gràcies a aquesta eina "El bloc" com a mitjà de comunicació em permetrà portar a terme moltes de les característiques abans mencionades.
 

Paraules al Vent

Nosaltres, ben mirat, no som més que paraules,
si voleu, ordenades amb altiva arquitectura
contra el vent i la llum,
contra els cataclismes,
en fi, contra els fenòmens externs
i les internes rutes angoixoses.
Ens nodrim de paraules
i, algunes vegades, habitem en elles,
així en els mots elementals de la infantesa,
o en les acurades oracions
dedicades a lloar l'eterna bellesa femenina,
o, encara, en les darreres frases
del discurs de la vida.
Tot, si ho mireu bé, convergeix en nosaltres
perquè ho anem assimilant,
perquè ho puguem convertir en paraules
i perduri en el temps,
el temps que no és res més
que un gran bosc de paraules.
I nosaltres som els pobladors d'aquest bosc.
I més d'un cop en hem reconegut
en alguna antiquíssima soca,
com la reproducció estrafeta
d'una pintura antiga,
i hem restat indecisos
com aquell que descobreix la ciutat que visita.
Però la nostra missió és parlar.
Donar llum de paraules
a les coses inconcretes.
Elevar-les a la llum amb els braços de l'expressió viva
perquè triomfem en elles.
Tot això, és clar, sense viure massa prop de les coses.
Ningú no podrà negar que la tasca és feixuga.


Poema de Miquel Martí i Pol "Paraules al Vent - 1954".

Personalment, interpreto que l'autor ens diu que la comunicació és molt important, ja que ens fa a tots humans i que sense ella, sense les "paraules", no podríem expressar els nostres sentiments i emocions.

dilluns, 19 de setembre del 2011

Començant a gestionar la informació del nostre Espai Personal!

Avui dilluns, a classe de GTIC hem començant a analitzar els blocs individuals per veure tots els aspectes que haurem de cuidar del nostre "espai personal".

Abans de continuar amb aquest resum diari, recordeu que heu d'afegir la vostra direcció del bloc a la "Llista gmail Estudiants" del blink i com ha recomanació del professor, hem d'utilitzar el Mozilla Firefox com a navegador.
Tot seguint, aquest són els aspectes comentats en el dia d'avui:
  1. Instal·lació de complements del Mozilla Firefox per la millora del idioma, l'ortografia, etc.
  2. Anàlisi de l'estètica del bloc. Hem de tenir cura amb els següents aspectes per tal d'aconseguir una lectura interessant i amena per part dels lectors: evitar els colors forts (negre, vermell, etc.); compte amb les faltes d'ortografia; evitar tipus de lletres que dificultin la lectura; etc.
  3. Perfil del Bloc. Hem d'emplenar el nostre perfil del Bloc i adjuntar una fotografia.
  4. Què ha de tenir el nostre bloc?, tasca penjada en el "Suro de GTIC" i que hem començant a classe.
Aquesta tasca s'ha iniciat parlant del punt número 9 "Gestió dels Bookmarks" mes coneguts com a "Favoritos" on arxivem les adreces que són del nostre interès però amb la diferencia que fins ara, només podíem accedir des de l'ordinador on fos guardada i després de la creació d'un compte a www.delicious.com (lloc online on guardar les adreces preferides) podem accedir-hi des de qualsevol ordinador connectat a la xarxa.
També hem vist com crear "Altres links, gadgets pertinents i Etiquetes" per procedir a practicar-ho en el nostre bloc i que ens ajudaran a cercar amb molta més rapidesa aquells temes, notícies, pàgines, links, vídeos, etc. que més ens interessen.

Finalment, hem estat comentant el punt número 6, on hem après a activar un "Canal RSS", per tal de poder subscriure'ns en aquelles pàgines "emissors de notícies", que més ens interessin i llegir-les a través d'un lector de RSS com són el "Google Reader" i el "IGoogle", on ens haurem de registrar per poder llegir-les.

Actualitzaré aquest bloc, després de posar en pràctica els aspectes comentats a la classe d'avui.
      





dijous, 15 de setembre del 2011

1a Classe de GTIC en petit grup

Ahir, dimecres, el GRUP B de primer d’Educació Infantil (tarda) vam fer la nostra primera classe de Gestió de la informació i TIC en petit grup i el professor (Jordi) m’ha encarregat la feina de ser la “memòria de classe”, es a dir, a partir d’ara faré un resum el més detallat possible, de tot el que hem treballat a classe i us agrairia que participeu en aquest bloc si em deixo alguna cosa.

Abans d’endinsar-nos en els continguts que hem treballat de GTIC, la classe d’avui ha començat recordant-nos les normes que hem de portar a terme especialment, en aquesta aula i de les quals les més importants són:

  1. Puntualitat. La classe començarà sempre a dos quarts en punt.
  2. Discreció. Aquella persona que arribi tard o hagi de marxar d’hora, entrarà o sortirà sense fer soroll i amb tota la discreció possible, sense salutacions ni comentaris.
  3. No es podrà menjar ni beure a l’aula.
  4. S’ha de tenir cura de tot el material informàtic que hi ha a l’aula.
Tot seguit, hem començant parlant i recordant alguns aspectes concrets i importants del blink que treballarem durant tot el semestre, com són:

  • “Llista gmail estudiants”, on tothom ha d’haver escrit la seva direcció de gmail;
  • El fòrum”, on tothom ha d’haver fet l’activitat “Què no se?”;
  • “El Suro de GTIC”, el qual hem de llegir i fer les activitats penjades (La propera per fer: Llegir el llibre Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents per el proper dimecres 28 de setembre);
  • I per últim, “El Bloc de GTIC”, el qual hem de llegir sempre.
Entre mig d’aquests aspectes comentats han sortit temes que treballarem a classe, com per exemple:

  • Documents online de Google – docs.google.com
  • Llibreria online de Google – books.google.com
  • Favoritos” Guardar pàgines preferides online per accedir-hi des de qualsevol ordinador al teu historial seleccionat - Delicious
  • La creació del nostre Bloc individual on treballarem les etiquetes, llicències d’ús, l’espai personal, el delicious, l’arxiu, formar xarxes bloc, etc., i sobretot, tenir en compte amb “les entrades” al bloc ja que sempre, es publicaran per donar idees, raonar/reflexionar o completar informació.

Finalment, després de fer una descripció i introducció del bloc llegint continguts i veient el vídeo publicat al bloc de GTIC, cadascú a començat a crear el seu propi bloc.

dimecres, 14 de setembre del 2011

Preparant-nos per a ser futurs mestres...!!

Benvinguts/des al meu Bloc,

El meu nom és Jennifer Valencia i acabo de començar el primer curs del Grau d'Educació Infantil (tarda) a la Facultat de Psicologia, Ciències de L'Educació i de L'Esport Blanquerna.

Tinc 24 anys i en queden molts per arribar a ser una gran mestre, espero que amb la creació d'aquest bloc a classe de GTIC (Gestió de la informació i TIC), poguem compartir els continguts comentats a totes les classes, gestionar i reflexionar totes aquelles informacions que ens ajudaran a ser uns bons mestres, compartir descobriments i experiències, temes, notícies, etc.

Actualitzaré aquest bloc 2 cops per setmana.

Salutacions.