dimecres, 26 d’octubre del 2011

Resum classe 17.10 i 19.10. Què hem après?

Resum classe. Què hem après_

S'ha de reflexionar sobre el què hem après després d'aquestes dues classes! 
Jo, per exemple, he après...

- Que les entrades al bloc han de tenir una estructura. Han de respondre a tres preguntes bàsiques: Què? Com? Perquè?. El "Què?" seria una introducció/definició del tema; el "Com?" seria les parts/característiques del tema; i, per últim, el "perquè?" seria la reflexió personal.

- Què quan treballem amb la Viquipèdia és imprescindible citar les fonts i fer refèrencies en el corresponent apartat.

- Ha crear un formulari a google Docs per poder-lo enviar i compartir per correu electrònic.

-El significat de cultura lliure i programari lliure i la importància de compartir amb tothom els continguts i informacions.

-Per últim, a treballar legalment amb les imatges i vídeos, bé reconeixent a l'autor, o reutilitzar aquelles que són lliures.

divendres, 21 d’octubre del 2011

Cançó de capvespre


Hi ha una vela enllà del mar, hi ha un ramat que ningú guarda,
pasturant l'herba a l'atzar quan cau la tarda.

Darrera al matoll de bruc, sento la rata cellarda,
sento l'esquirol poruc quan cau la tarda.

Sento l'estrella en el cel, i en el turó l'olivarda,
sento el sospir i el bruel quan cau la tarda.

Sento la pena per dins, sento el neguit que m'esguarda,
sento perles i robins quan cau la tarda.

Sento que els dies se'n van, però l'angúnia es retarda,
sento que l'enyoro tant quan cau la tarda.

Josep Maria de Segarra

Aquest poema parla de la nostàlgia i està constituït per 5 estrofes. La primera i la segona, ens parla de la natura (plantes, animals,...). La tercera, ens parla de les estrelles i el cel (bruel: un cop d'alè). Per últim, la quarta i cinquena estrofa, és quan comença a sentir la nostàlgia, la pena per dins utilitzant metàfores com:

"sento el neguit que m'esguarda" : sentir la pena per dins.
"sento perles i robins": les perles representen les llàgrimes i els robins (la sang) el dolor.

Decàleg d'un bon/a mestre/a


1. Un bon mestre/a ha de saber observar i escoltar als infants.

2. Un bon mestre/a ha de respectar als infants.

3. Un bon mestre/a ha de ser pacient.

4. Un bon mestre/a ha de ser dinàmic/a, actiu/activa... , per poder captar l'atenció de l'infant.

5. Un bon mestre/a ha de ser clar/a i concís/a (Bon/a comunicador/a).

6. Un bon mestre/a ha de ser motivador/a i positiu/positiva.

7. Un bon mestre/a ha de ser creatiu/creativa i innovador/innovadora.

8. Un bon mestre/a ha d'interessar-se per els infants (conèixer-los) i ser afectuós amb ells.

9. Un bon mestre/a ha de ser organitzatiu/organitzativa i responsable.

10. Un bon mestre/a ha d'accentuar les accions positives dels infants (reconèixer el que han fet bé i sobretot, si aconsegueixen les seves fites).

Però, el més important, és que un bon/a mestre/a ha de gaudir fent la seva feina!

Una proposta d'activitat cultural...

Avui a seminari, havíem de proposar als nostres companys, una activitat cultural per fer-la tots junts i que tingués relació amb les competències i continguts que estem treballant. La meva proposta ha sigut la següent:

Sitz, un espectacle de dansa i teatre on es treballa el llenguatge no verbal (Mòdul 1: COED i Mòdul 2: Educació musical) i l'expressió corporal (Mòdul 2: Educació Física).

Autoria: cia LAVs, A. Lamprianidou, nous llenguatges del cos.

Informació del lloc:      Antic Teatre
Verdaguer i Callis 12
  Urquinaona
T. 933 152 354

Horaris d'espectacle:   De dijous a dissabte a les 21:00 h - Diumenges a les 20:00 hores.
Per reservar:
93 315 23 54
anticteatre@anticteatre.com

Més informació:
Coreografia i Direcció artística: Angela Lamprianidou
Intèrprets: Mireia de Querol, Julia Koch, Angela Lamprianidou
Música: Institutfatima C. Galle P. Rose, Mendelsohn, Mozart
Disseny de Llums: Ignasi Llorens, Isabel Franco
Ajudant coreografia: Julia Koch
Management Ansó Raybut Perez 
Col · laboradors: Mercat de les Flors, Institut del Teatre, Nun-art, Dansa + a prop 
Subvencionat per: Consell Nacional de la Cultura i les Arts (CONCA) de la Generalitat de Catalunya.

Sitz declina la paradoxa d’un món dinàmic que existeix fora de tota possibilitat d’ocupar els barris alts de la postura recta, i que tot i així busca la seva dansa, el paradigma de la seva inestabilitat. Sitz és la dansa (vel·leïtosa i per sobre de tot inesgotable) de l’homo sedens, que típicament basà la seva visió de la història en un contrast fonamental entre actors rectes i espectadors asseguts, entre fer i mirar, entre protagonitzar i “testimoniar”.

Davant d’una actualitat eminentment sedentarisme, Sitz denuncia el concomitant anestesiamento tant del cos, com del seu habitant i dels seus sentits. Sitz és una experimentació de totes les morfologies possibles de reacció davant la passivitat inherent a aquests. 

Angela Lamprianidou ha estudiat dansa contemporània a Essen i Fuerth (Folgwang Hochschule, Ballett Centrum Nuernberg Fuerth), Coreografía a l’Institut del Teatre de Barcelona i desde 2003 crea les seves pròpies peces.

Ha estat convidada amb els seus espectacles a diversos festivals com Arena Festival Erlangen, No Ballett Ludwigshafen, Outnow Festival Bremen i va guanyar el premi “Dansa més a prop” el 2009 amb la seva peça SIT a Barcelona. L’any 2010 va estrenar el seu nou espectacle SItz, juntament amb Mireia de Querol i Julia Koch que formen part de la Companyia LAVS.
Ha col·laborat amb Tomeu Verges, Carol Brown, Uwe Heim, Alexandra Rauh, Mirenda Pennel i Santiago Sempere.

Veieu el trailer de l'espectacle:



Anàlisi d'una revista educativa

A seminari, hem treballat l'anàlisi d'una revista educativa, una eina molt potent i interactiva per a col·lectius de l'educació, futurs mestres (estudiants), familiars (pares, mares, tutors...), etc. Tot seguit, podreu veure una fitxa sobre la revista que vaig triar i les idees principals d'un dels seus articles: 
 
1.    Títol de la revista:  ESTRIS 
2.    Periodicitat de publicació: BIMESTRAL  -  Juliol/Agost 2011 - nº 180 
3.    Estructura de la revista:

a). SUMARI: resum de la revista
b). OPINIÓ:  articles d'opinió de psicòlegs, pedagògics, etc., sobre temes educatius.
c). D’ARREU: articles de caire general. Exemple: l'afectació de la crisi en els nens de 13 anys. 
d). CENTRE D’INTERÈS: Aquest apartat ens proporciona informació sobre centres d'interès. Com son? Que fan?. En aquest número (juliol/agost) ens parlava de centres voluntaris, en el número anterior, casals i esplais...
e.) L’ENTREVISTA: Tal com diu el nom de la secció, consta d'una entrevista sobre un tema educatiu encara que, l'entrevistat, no necessàriament és un mestre, psicòleg, pedagog, etc. En últim número, es fa l'entrevista a la Presidenta d'Ommiun Cultural i a l'anterior, es realitza a un escriptor/cineasta.
f.) CAIXA D’ESTRIS: Consta d'unes fitxes (semblants a receptes de cuina) que t'ajuden a crear activitats com: fer collage, construir jocs, etc.
g.) EN MOVIMENT: Consta de més articles de estudiants, monitors, mestres, etc., sobre temes interessants d'educació.
4.  Seccions fixes:
a).  SUMARI
b).  OPINIÓ
c).   D’ARREU
d).  CENTRE D’INTERÈS
e.)  L’ENTREVISTA
f.)   CAIXA D’ESTRIS
g.)  EN MOVIMENT

5.  Públic a qui va dirigit: Expert en l’àmbit educatiu (mestres, psicòlegs, monitors, etc.), estudiants i familiars (pares, mares, tutors...).
6. Línia de la revista:  Educativa, de divulgació d’un conjunt d’elements sobre el món de l’educació en el lleure. 
7. Article escollit:

Secció: EN MOVIMENT
Pàgina: 5
Títol de l'article:  "Coaching": formar i acompanyar 
Autor: Eva Queralt
Idees principals:
  1. "Coaching" una eina d'aprenentatge per al canvi organitzatiu i personal. Dit d'una altre manera més informal "procés d'acompanyament" - No es tracta d'aplicar un manual sinó de generar vivències amb el "coach".
  2. "Coach" és la persona que ajuda a optimitzar els processos i recursos per treure'n el màxim profit.
  3. Per a que un procés tingui èxit, s'ha de comptar amb un bon coach, una persona capaç de convertir les dificultats i reticències en estímuls.
  4. Es considera que un coach hauria de ser una persona amb formació i competència interdisciplinària capaç d'entendre els processos de desenvolupament de les persones i organitzacions en processos de canvi.
  5. Objectius del coaching:
  • L'organització ha de tenir clara la seva raó d'existir i defineixin les seves pròpies accions d'acord amb la seva identitat.
  • Han de disposar d'una manera ordenada de planificar i de gestionar els seus recursos.
  • Promoure el creixement personal i professional als seus membres.
  • Donar resposta adequada i sostenible a les expectatives de la població a la qual es dirigeixen.
  • Ha d'estar obertes als canvis que esdevenen al seu entorn.
  • Han de fer visible el treball a la societat.
  • I aconseguir, amb tot, que enforteixin la seva tasca i madurin com a organitzadors.

dijous, 20 d’octubre del 2011

Copyright, Creative Commons and Copyleft

Les llicències d'ús són contractes privats entre el propietari o productor d'una obra (programa informàtic, base de dades, revista electrònica, etc.) i la persona usuària o subscriptora de l'obra.
La llicència d'ús regula quins usos es permeten o s'exclouen. 

Copyright, Creative Commons and Copyleft, són tres tipologies diferents de llicències d'ús. Veieu els següents videos:

 



 

Nosaltres, com a futurs mestres, hem de donar exemple i treballar de forma legal. És cert que hem de compatir la informació amb tothom per tal d'enriquir el coneixement de la humanitat, però també és cert que hem de respectar el que volen els autors, ja que tenen la llibertat de decidir el que volen fer amb la seva obra. 

A classe de GITIC hem après a crear una llicència d'ús "Creative Commons" per al nostre bloc. Això, significa que nosaltres com autors del bloc, donem permís als lectors a copiar, utilitzar, modificar,... els continguts (informació) del mateix. 

I, com es pot crear una llicència creative commons?

Simplement, heu d'entrar a la pàgina web de l'organització Creative Commons http://es.creativecommons.org/  i clicar a sobre de l'opció "Publica con CC" que es troba situada a la capçalera de la pàgina.

Tot seguit, ompliu el qüestionari i cliqueu l'opció "Escoja una licencia", després seleccioneu el icona que voleu que surti al vostre bloc i copieu el "codi html".
A continuació, entreu al vostre bloc, dirigir-vos a "Dissenya", cliqueu l'opció "Format" i decidiu el gadget on voleu que surti el icona, cliqueu "Edita" i finalment, només heu de enganxar el "codi html" i "DESÀ".

dimecres, 19 d’octubre del 2011

Activitat Norma ISO 690 (TERMCAT)

M'agradaria compartir amb els blocaires, aquesta activitat feta a seminari "Norma ISO 690 (TERMCAT)" que fa referència als criteris de citació bibliogràfica. Veieu el següent enllaç:


A partir d'aquests criteris, normes, he posat en pràctica la citació d'un llibre, una revista, un CD i un DVD, mireu els exemples:

1. Llibre: 

R. COVEY, STEPHEN. Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva. 2a ed. Barcelona: PAIDÓS, 1997
ISBN 84-493-0432-6

2. Revista

DESCOBRIR: El teu País com mai no l'has vist [Barcelona] (2011), núm. 161
ISSN 1138-2813

3. CD:

CURSOS DE IDIOMAS PLANETA DeAGOSTINI. Inglés Elementary [Compact Disc Digital Audio]. Editorial Planeta DeAgostini, 2004.

4. DVD:

HOWARD, RON. El código Da Vinci [DVD]. Madrid: COLUMBIA PICTURES INDUSTRIES; SONY PICTURES, 2006.


Amb aquesta activitat he après a citar bibliografies que en servirà per als futurs treballs o projectes que hauré de presentar durant tot el curs.


Els "nadius" del món digital i el futur de les TIC


Per cristinavdls


Bon dia, 

M'agradaria compartir amb vosaltres aquesta notícia que he llegit a "El País.com" relacionada amb els nadius digitals i les TIC.  Feu click al següent enllaç.


http://www.elpais.com/articulo/semana/nativos/mundo/digital/futuro/TIC/elpeputec/20051027elpciblse_1/Tes

dilluns, 17 d’octubre del 2011

Treball col·laboratiu: Google Docs


Repassem...

La classe del passat dilluns dia 10 d'octubre, va començar analitzar el bloc d'una companya i veure com treballava i el que havia après amb l'assignatura de GTIC. Recordeu treballar les etiquetes, els links en els textos, inserir imatges, vídeo, fer mapes de processos o esquemes en comptes de resums, etc.

Seguidament, varem entrar en el "Suro" per començar un nou treball col·laboratiu: "els documents de google".  Aquest treball no es podrà portar a terme si abans de començar, no s'ha creat un compte "gmail" a google.

Per Steven Combs
Google Docs és un programa gratuït que permet crear en línia, compartir i publicar diversos tipus de documents: de text, presentacions, fulls de càlcul i formularis.

Un dels majors avantatges d'aquesta eina, és que només l'has de crear una vegada i si ho vols compartir, no cal tornar-lo a enviar tants cops com modifiquis el document.
Moltes vegades, compartim documents per email, i si el vols modificar l'has de tornar a enviar modificat, duplicant els arxius i amb possibilitat de que no es guardin els canvis o el document es perdi. Si utilitzes google docs, sempre es treballarà amb un mateix document i si el vols compartir no ho tindràs que enviar cada cop que el vulguis modificar.

Per entendre-ho millor, veieu el següent vídeo:


Aquesta eina també té algunes limitacions, aquestes són:

1. Els documents de text només poden tenir fins 500KB més 2MB per imatges incrustades.
2. Cada full de càlcul pot tenir fins 10.000 files, 256 columnes, 100.000 cel·les i 40 fulls. Només es poden obrir 11 fulls al mateix cop.
3. Pel que fa a les presentacions, només es podran importar fins a 10 MB.

Veieu també, aquest manual:

Tutorial Google Docs elaborat per Educar (Ministreri d'Educació), professors: Pablo Bongiovanni i Rodolfo Osvaldo Alba
 
Breu introducció sobre google docs:



Comencen a fer l'exercici...

Bé, per començar a fer l'exercici, entrarem a la web docs.google.com. Un cop hem introduït les dades del nostre compte gmail, clicarem l'opció crear, i tot seguit escollirem el tipus de document que voler fer (document de text, presentacions, full de càlcul...)


1. La primera part d'aquest exercici serà crear i compartir un document de text.
En grup, hem escollit un tema "Alfabetització, nadius i immigrants digitals" i hem creat un document de text. 
Per fer-ho, hem clicat l'opció: Crear - Documento.


 a.) Un cop creat el document, l'hem compartit amb les persones del grup clicant l'opció "Compartir":

Afegirem tots els membres del grup i configurarem l'ús compartit per a que tots puguin editar el document.

b). Un cop editat, el publicarem al bloc. Clicarem a: "Archivo" i tot seguit "Publicar en la Web" copiarem el "codi embed" i ho enganxarem a l'entrada del bloc.

Resultat de l'exercici:



2. La segona part de l'exercici constarà de crear una presentació, compartir-la i emprar-la com una eina de comunicació

Es crea i es comparteix igual que el document de text, però en comptes de crear un document, crearem una presentació.
 
Un cop creat, els membres del grup hem editat una presentació relativa al tema que hem escollit pel document de text. Hem editat diverses diapositives, una portada, un esquema amb els apartats, imatges, vídeos i explicacions sintètiques amb els continguts més rellevants... 

Tot seguit, hem desat i publicat la presentació, sent aquest el resultat:


3. Per últim, hem  creat un full de càlcul i un formulari.

Tot i que la finalitat principal dels fulls de càlcul és la de recollir dades numèriques i posteriorment fer càlculs i gràfiques a partir d'aquestes dades, el fulls de càlcul de Google també es poden emprar per recollir informació a través de formularis.

Clicarem l'opció " Crear" - "Full de càlcul" per a que quedin reflectides les dades del Formulari que farem a continuació.

 

Li posem un títol i passem a crear el Formulari.  Tornarem a clicar l'opció "Crear" - "Formulario"
 

En aquest Formulari hem plantejat les següents qüestions:

Hem desat el formulari i el publiquem igual que els altres tipus de documents (text, presentacions, full de càlcul...)

Observarem com les respostes van quedant recollides en el full. Per acabar publicarem el full de càlcul.

Treball col·laboratiu: La Viquipèdia


Per throwthedamnthing
La Viquipèdia és una enciclopèdia oberta elaborada en col·laboració amb alguns dels seus propis lectors. Un projecte iniciat el març de 2001 i on es demana la cooperació d'experts en cada tema. El català, és un més del idiomes en que la podem trobar.

Un munt de gent està constantment millorant la Viquipèdia, realitzant-hi milers de canvis cada hora que s'enregistren íntegrament en historials de cada article, i també a la pàgina de canvis recents. Aquells canvis que no són gaire apropiats, amb freqüència es treuen ràpidament.

Una de les qüestions que ens plantegem és: I per què col·laborar amb la Viquipèdia i no crear-la? la resposta és molt simple, " perquè el que és interessant és el coneixement de la humanitat, no els projectes personals; perquè l'objectiu no és el protagonisme sinó la col·laboració".

Les meves companyes de grup i jo, hem posat en pràctica aquesta eina de caire educatiu, col·laborant comprensivament amb la Viquipèdia, realitzant l'exercici del bloc de l'assignatura de GTIC, en el qual hem portat a terme els següents pasos:

1. Hem visitat la pàgina de la Viquipèdia i totes hem creat un compte per poder col·laborar cadascuna a l'hora d'introduir, ampliar o acabar, la informació que aportarem.

2. El següent pas, ha sigut escollir un article interessant per aportar la nostra informació. Nosaltres hem escollit l'article: "El llenguatge" i en concret, hem volgut aportar informació sobre les competències del llenguatge, ja que ha classe de COED (Comunicació Oral, Escrita i Digital) ho estem treballant.

3. Un cop llegit l'article, hem decidit quin lloc és més adequat per introduir aquesta formació i varem decidir fer-ho després del punt número 6. Seguidament, varem clickar la pestanya "modifica" per poder inserir un nou punt.


Un cop creat, comencem a introduir la informació que hem escollit. Per ampliar, corregir o acabar la tasca, cadascuna ha clickat l'opció "modifica" del punt de l'article que estem treballant.


Seguidament per acabar i guardar els canvis s'ha de marcar l'opció "Desa la pàgina".


Com diu el requadre, hem de fonamentar la nostra informació amb fonts verificables i hem de citar-les en l'article de la Viquipèdia. Per portar a terme aquest apartat, hem de clickar l'opció
 
s'ha d'introduir al requadre que sortirà el "Text de referència" i després marcar l'opció "Insereix". Tot seguit, ho podràs veure a l'apartat de "Referències" de l'article.

La tasca finalitzada, podreu veure-la en el següent enllaç:

Amb aquest exercici, he après a realitzar una tasca col·laborativa amb la Viquipèdia de manera educativa i solidaria. També he après que treballar amb "wikis" és una eina més eficaç per treballar en grup (tothom pot corregir, afegir, modificar o acabar informació en el mateix document) i més potent que el suport paper, ja que ho pots compartir amb moltes més persones a part de les teves companyes de grup i el professor.
I a més a més, he  treballat una de les competències crítiques del mòdul, d'àmbit social: treballar en equip de manera responsable i cooperativa en entorns presencials i virtuals, desenvolupant les relacions interpersonals i afrontant els conflictes positivament. 

dissabte, 15 d’octubre del 2011

Comencem Seminari...

El dia 27 de setembre, varem començar els seminaris. Per a qui no sàpiga que són els seminaris, és un espai docent de cada un dels mòduls de grau, un espai reduït amb uns 15 alumnes aproximadament, on es treballa de forma més dinàmica les competències dels diferents mòduls.

En el cas del grau d'Educació Infantil, treballarem les següents competències:

Per el mòdul 1,  L'escola d'educació Infantil I :

a). Àmbit cognitiu: Comprendre i saber utilitzar els principis bàsics de les ciències del llenguatge i la comunicació.
b). Àmbit social: Treballar en equip de manera responsable i cooperativa en entorns presencials i virtuals, desenvolupant les relacions interpersonals i afrontant els conflictes positivament.

Per el mòdul 2,  Música, expressió plàstica i corporal :

a). Àmbit individual: Prendre consciència de la importància de l'experiència artística i de l'educació física en el creixement global de la persona, i de l'infant en concret.
b). Àmbit social: Mostrar una actitud d'interès i de participació activa.


Espero arribar assolir aquestes competències per arribar a ser una bona mestra!!

dimarts, 11 d’octubre del 2011

Com l'escola mata la creativitat

Després de compartir a classe de COED (Comunicació Oral, Escrita i Digital) aquest vídeo, us convido a veure-ho perquè és una argumentació molt apassionada i divertida sobre com l’escola mata la creativitat.


Realitzant un anàlisi del contingut d’aquest vídeo, l’autor (Sir Ken Robison) exposa les següents idees:

- Defineix la “creativitat” com el procés de tenir idees originals que tenen valor.

- Un altre tema del que parla és sobre l’educació, la qual defensa la seva importància, tant com l’alfabetització. Ens comenta també, la paradoxa actual que existeix sobre aquest tema on tothom per una banda no els hi agrada gens l’educació, però per altre, els hi preocupa i opinen.

- Altre idea que ens ha volgut transmetre és la capacitat d’innovació que tenen els nens, sostenint que tots els nens tenen molt bons talents que malgastem els adults. 
Els nens arrisquen i si no ho saben, fan l’intent. Tenen una gran capacitat d’improvisació. Mentre que per altre banda, els adults no estan preparats per a equivocar-se i perden les possibilitats de variació per la por/temor.
S’administren sistemes nacionals d’educació, on equivocar-se és el pitjor que pots fer, del qual, el resultat es eliminar la creativitat amb l’educació. 

- Quan els nens es fan adults, perden aquesta capacitat d’arriscar-se i amb això perden també “la creativitat”, defensa el Sr. Robinson.

- Parla de tot un planeta amb una mateixa jerarquia de matèries, primerament les mates, després el idiomes, humanitats, ..., fins les arts, que es consideren les últimes. Un sistema d’educació, abans del s. XIX, amb una jerarquia basada en dues idees:
1a. Que les matèries més útils per al treball estiguin en el cim.
2a. L’habilitat acadèmica que ha arribat a dominar la nostre visió de la intel·ligència.

- Argumenta tres nivells d’intel·ligència: 

  1. Diversa: Pensem en el món, en la forma que l’experimentem. Pensem visualment, auditivament, ... Pensem de forma abstracte, pensem en moviment. 
  2. Dinàmica: Intel·ligència interactiva. El cervell no es divideix en compartiments. La creativitat, es a dir, el procés de tenir idees originals que tenen valor, molt sovint resulten de la interacció de les perspectives de diferents disciplines. 
  3. Distintiva: única.
- També menciona el fenomen del TDA/H Trastorn per Dèficit d'Atenció /amb o sense hiperactivitat.

Analitzant la forma, es a dir, el comunicador i com comunica, podem dir que es caracteritza per:

1. Abundància de preguntes retòriques.
2. Utilització del humor com eina per mantenir l’atenció dels receptors.
3. Fa utilitzar les 2 parts del cervell: a un li dona la consigna (racional) i l'altre l'emocional.
4. Et fa treballar mentre escoltes, per això, no pots parar l'atenció.
5. S'ho passa bé i ho transmet al públic.
6. Velocitat amb intenció perquè el públic ho segueixi.
7. Acaba amb un toc emocional.
8. Utilitza un punt de persuasió.

Considero que com a futurs mestres, hem de fomentar la creativitat i la innovació dels infants ja que, els ajudarà a associar idees de manera nova o inventar objectes i solucions originals als problemes a què s'enfrontaran en el futur.
En en aquest procés es desenvolupen també altres capacitats com és la intuïció i la memòria.