dilluns, 28 novembre de 2011

Fem un glogster!

Resum classe 28.11.2011

Avui, a classe de GITIC, hem treballat una eina que es diu "glogster". Aquesta és una eina web 2.0 que ens permet crear murals digitals multimèdia.

Un glog és un pòster digital que ens permet fer múltiples composicions i compartir-les, és una eina que es treballa en un entorn social.

A diferència dels murals tradicionals, el glog et permet treballar amb elements com: imatges, fons, quadres de textos, vídeos, cartells, música, links, etc.

I... com podem fer un glog?

Per crear un glog hem de visitar la pàgina web www.glogster.com i registrar-nos. Hem de clicar l'opció " Sing up" i introduir les nostres dades.

Un cop registrats, clicarem l'opció "Post New Glog" i tot seguit, s'obrirà la següent quadre:


Aquesta eina, ens permet triar si volem fer un pòster vertical o horitzontal. Clicarem l'opció que més ens agradi.

Un cop definida la posició del nostre pòster ens posarem a treballar, però abans de tot, ens familiaritzarem amb la següent eina: 


Aquesta barra d'eines, ens permetrà:


1. Opció "Text": Afegir al pòster tots els textos que vulguem, ja bé siguin textos bàsics com textos animats com per exemple:



Aquests son exemples, però si cliquem altres "categories" en tenim més. 

2. Opció "Graphics": ens ofereix tot un ventall de imatges, dibuixos, segons la categoria.


 3. Opció "Imatge": ens permet triar imatges des del disc dur de l'ordinador o imatges online des de Facebook, Picassa, Google, Flickr, etc.

4. Opció "Wall": Aquesta opció ens permet triar el fons del nostre pòster, és a dir, el tema i poden ser de la Galeria que ens ofereix o una imatge del disc dur de l'ordinador.

5. Opció Audio: ens ofereix l'opció de poder posar cançons o sons al nostre pòster.

6. Opció Vídeo: igual que l'opció imatges, però amb vídeos. En aquest cas, la descàrrega online seria de Youtube, Vimeo o Google.


Bé, un cop utilitzeu els elements que us interessin, creareu el vostre pòster digital. Jo, personalment, he creat el meu i aquí el teniu:

http://www.glogster.com/jennifervr/benvingut-nadal-/g-6lsambb18millnjs6nl8qa0

diumenge, 27 novembre de 2011

Só qui só

Só qui só, que no só io,
puix d'amor mudat me só.

Io crec cert que res no sia,

o, si só, só fantasia,
o algun home que somia
que ve alcançar algun do,
puix d'amor mudat me só.

Só del tot transfigurat;

só aquell que era llibertat,
i ara d'amors cativat
me veig molt fora raó,
puix d'amor mudat me só.

Si só, puix que en lo món vixc

i a mi mateix avorrixc,
i segons que discernixc
veig la qui em dóna passió
puix d'amor mudat me só.


Só qui só és un poema de l’escriptor i editor valencià Joan Timoneda. Aquest poema és escrit en un valencià antic, encara que és bastant entenedor. 
Ens parla d'un home que l'amor l'ha mudat, és a dir, l'ha canviat molt i s'ha tornat boig.

Aquests són alguns exemples del que vol dir:

"Io crec cert que res no sia, o, si só, só fantasia,": l'autor vol dir que creu que no és cert, i si alguna cosa és, és fantasia.
 
"Si só, puix que en lo món vixc": l'autor vol dir "visc en el món que visc"

dimarts, 22 novembre de 2011

" El Prezi"

Resum classe 21.11.2011

El passat dilluns, a classe de GITIC, varem treballar el PREZI. 


El Prezi és una aplicació; un programa que ens permet fer presentacions com el Power Point, però a la vegada és molt diferent!

Tal com hem après a classe, el programa Power Point treballa amb "diapositives" (són presentacions molt lineals); per contra, el Prezi, ens proporciona un ampli espai de treball que permet fer presentacions més espectaculars i innovadores treballant amb el "zoom" en els detalls i les diferents connexions. 

A més de les presentacions, el Prezi es pot utilitzar per fer altres treballs com per exemple "mapes conceptuals", és una eina d'exel·lent qualitat que permet representar els continguts a través de "metàfores visuals"(comparacions entre imatges i textos, imatges amb imatges, etc.) amb la finalitat de potenciar la comprensió de les idees que es volen transmetre.

Visiteu els Manuals de Dolors Reig a "El Caparazón".


Idees treballades a classe:

1. Exemples i definició de "Prezi" (Presentació del "gat siamès")

2. Definició dels elements del Prezi (espai de treball, Frames, Path, write, zoom, etc.)

3. Com crear un Prezi?

Per recordar:

Abans de crear un Prezi ens hem de donar d'alta. Entreu a la pàgina web, http://prezi.com/ i cliqueu l'opció " Sing up now"  i seguidament apareixerà aquesta pantalla:



Heu d'escollir l'opció "Free" i clicar "Get". Aquesta és una versió lliure, però hi ha dues versions més.
Nosaltres com a estudiants de Blanquerna, podem registrar-nos gratuïtament en la versió educativa clicant l'opció següent i registrant-nos amb el email de la universitat.

                    
L'altra versió de pagament, et permet descarregar-te el programa en l'escriptori.

Un cop ens hem registrat, ja podeu accedir a " New Prezi" per començar a crear el vostre prezi.
Seguidament, sortirà l'opció d'escollir la plantilla i triareu la que vulgueu per treballar la vostra presentació on escriureu un títol, inserireu imatges, formes, vídeos (només de Youtube) i organitzareu els elements a través d'un ordre de sortida.

4. Lectura dels Manuals de Dolors Reig a "El Caparazón".

5. Proposta de treball: practicar creant un Prezi a través d'una metàfora visual.

Veieu l'exemple que he començat a crear:


He utilitzat la metàfora visual de "la gran manzana" per presentar la meva presentació sobre una visita per la ciutat de New York.
Després he decidit agafar la lletra "Y" per representar el "Empire State", ja que la "Y" és gran, prima i alta com l'edifici (Empire State).

6. Completar, en grup, les característiques del Prezi en la diaposictiva del "Suro".

Característiques del Prezi:
  • No hi ha diapositives.
  • És un entorn On-line. Pot ser públic, privat i compartit.
  • Treballa en flash.
  • En el PP tenim diapositives i en Prezi tenim un gran espai de treball sense divisions
  • Les divisions les fem amb frames.
  • És un entorn multimèdia i podem disposar els elements a qualsevol lloc de l'espai.
  • Permet representar els continguts a través de metàfores visuals.
  • És de funcionament senzill.
  • Solament podem canviar la plantilla però no el tipus de lletra o el fons o...
  • L'ordre el podem definir a través d'un path lliurement.
  • Els moviments de pantalla del Prezi utilitzen intensivament el zoom dotant-los de gran dinamisme.
  • Possibilitats de compartir les creacions

El professor ens ha proposat crear un Prezi que expliqui que és el Prezi utilitzant un metàfora visual.

Aquesta és la meva presentació sobre el Prezi:




Amb el Prezi he après a treballar altre tipus de presentacions més innovadores i divertides. Però també he après que és una eina que s'ha de saber aplicar depenen els temes que vulguis presentar, ja que a vegades, el fet de treballar amb el zoom i molts moviments pot ocasionar que a molta gent no li agradi.

diumenge, 20 novembre de 2011

Com descarregar música legalment?

jcroatto

 Fent referència a l'entrada sobre les llicències d'ús i el resum de classe dels dies 17 i 19 d'octubre, en aquesta entrada parlaré de com podem descarregar música legalment.

Igual que els fotògrafs, creadors de pàgines web, creadors de programes, pintors, ballarins, escriptors, etc., els músics (compositor i cantants) també tenen les seves llicències d'us.

Existeixen un ventall de programes lliures i gratuïts per descarregar música però això no vol dir que tota la música que descarregues sigui gratuïta. Si us fixeu en els CD de música, la gran majoria tenen la llicència d'ús "Copyright" això vol dir que no es pot copiar ni utilitzar per altres fins. Per tant, on podem trobar música per posar a una exposició o algun treball?

Hi ha moltes pàgines on podeu descarregar música gratuïta. Visiteu el següent enllaç:

http://alt1040.com/2008/09/35-paginas-web-para-bajar-musica-legal

Per altre banda, teniu altre recurs que ja coneixem: "Creative Commons". Si aneu al següent enllaç http://search.creativecommons.org/  veureu diferents pàgines amb llicència creative commons en funció del tipus d'arxiu que necessiteu, una foto, una cançó, un vídeo, etc...

En el cas de la música, tenim l'opció "Jamendo", Wikimedia Commons, Europeana, etc.

SAE (Setmana d'Activitats Extraordinàries)


Aquesta darrera setmana, el primer grup del Grau d'Educació Infantil de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna URL, hem celebrat la Setmana d'Activitats Extraordinàries.

La SAE és una proposta que ens presenta la nostra universitat i que representa l'oportunitat de conèixer escoles, centres, entitats, organitzacions i institucions que ofereixen un servei educatiu en el nostre context de l'educació. Aquestes visites proposades són lligades als diferents mòduls del primer semestre i on es concreten unes activitats de treball, de les quals us explicaré a continuació:

Aquest ha sigut el calendari d'activitats:

Dia de la Setmana
Horari
Espai – Activitat
Dilluns, 14.11.11
De 13:00 a 16:00 hores
Jardí de Cordes (Cerdanyola)
Dimarts, 15.11.11
De 16:30 a 18:00 hores
MNAC
Dimecres, 16.11.11
De 09:00 a 12:30 h i de 15:00 hores a 16:45 h
Acompanyament a l’escola
Dijous, 17.11.11
De 09:00 a 12:30 h i de 15:00 hores a 16:45 h
Acompanyament a l’escola
Divendres, 18.11.11
De 09:30 h a 11:00 hores

De 15:30 h a 17:00 hores
Auditori FPCEE Blanquerna Conferència a càrrec de Dr. Àngel Castiñeira.

Auditori FPCEE: concert per a escoles bressol a càrrec del grup Com Sona?

1er Dia: " Jardí de Cordes"        
  
Aquesta activitat fa competència al mòdul 2: Educació Física. És una activitat que hem portat a terme a NATUPARK, un recinte a Cerdanyola de 6 hectàrees que ens proposa un conjunt d'instal·lacions sobre els arbres que inclouen jocs que combinen l'habilitat, destresa i aventura: pons tibetans, tirolines, lianes, troncs oscil·lats, ponts de xarxa, nepalès, de mico, etc.


L'objectiu principal d'aquesta activitat ha sigut gaudir de la mateixa i enfortir els lligams que hem creat entre nosaltres (dinàmiques de companyerisme), així com saber utilitzar el joc com un recurs didàctic, dissenyar activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics, acceptar la responsabilitat i compromís de formar persones, lideratge i treball en equip i comunicar-se en diferents llenguatges.


2n Dia: " MNAC: Dansa de Fades i Follets"

El dimarts, al museu MNAC situat al Parc de Montjuic de Barcelona, varem gaudir d'una visita sobre com a través d'una o diverses col·leccions d'art ofereixen dinàmiques d'aprenentatge per als nens.
La proposta didàctica "Dansa de Fades i Follets" es va impartir com si nosaltres fóssim nens petits amb l'objectiu de veure com es promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i la creació artística i poder avaluar quines situacions educatives ofereixen.

A través d'un conte, sons i diversos quadres on apareixien fades i folles, i tot lo relacionat amb aquesta fantasia (boscos, nans, etc.), potencien la percepció auditiva i visual dels nens. Els nens es centren en la historia perquè els crida molt l'atenció i indirectament estan treballant aspectes educatius com per exemple: l'observació dels quadres, la descripció a través de les preguntes, escoltar els sons implica silenci, aspectes del medi ambient, etc.
Altre objectiu d'aquesta activitat era informar-nos d'un ampli ventall de recursos i serveis culturals i educatius per a l'aprenentatge.

Aquesta activitat, feia competència al Mòdul 2: Educació Musical i Educació Visual i Plàstica.

http://www.mnac.cat/index.jsp?lan=001 

3r i 4rt Dia: " Acompanyament a les escoles"

Dimecres i dijous, cada alumne juntament amb el/la seu/seva padrí/padrina del curs de tercer del grau d'Educació Infantil, varen visitar les escoles que els hi havia tocat. En el meu cas: CEIP EL SAGRER. 
L'objectiu d'aquesta activitat va ser mantenir un primer contacte amb la realitat educativa. Conèixer com funciona les escoles, les diferents aules..., així com, veure i apropar-nos al rol de "mestre/mestra".


5è Dia: " Conferència i Concert de Com Sona?  
  
El passat divendres, el Dr. Àngel Castiñeira Fernández, director de la Càtedra de Liderazgo y Gobernanza Democrática; professor titular a ESADE i amb una àmplia trajectòria professional en ciències socials i filosofia, va visitar la nostra escola i ens fa oferir a l'auditori, una conferència sobre "El lideratge en l'àmbit educatiu".
L'objectiu d'aquesta activitat és reflexionar sobre la importància del lideratge educatiu, conèixer les funcions bàsiques d'un líder, analitzar el paper educatiu i les seves tasques i responsabilitats.
Un altre objectiu i que fa competència al Mòdul 1 (Gestió de la Informació i TIC i Comunicació Oral, Escrita i Digital) és avaluar les TIC que utilitza aquest Doctor, així com avaluar i analitzar les seves competències comunicatives.

A la tarda, varem gaudir d'un concert infantil del grup "Com Sona?". El concert era pensat per a infants de 2 a 4 anys i ens ho varen oferir com si fóssim nens i nenes de P-4.  
Ens ho varem passar molt bé cantant, participant en els balls, veiem com tocaven diversos instruments, etc. 
A nivell educatiu, aquesta activitat ens oferia conèixer i utilitzar cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal dels infants, observar com aquest grup elabora propostes didàctiques per fomentar la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix i la creativitat.

"Documentar, una mirada nova"

(Resum llibre)

Aquest llibre, ha sigut publicat per la Xarxa Territorial d'Educació Infantil a Catalunya, l'any 2006, i ens parla sobre com en aquests darrers anys, mestres han participat en un debat ampli sobre les múltiples possibilitats o utilitats que ofereix la documentació, sobre les idees que cadascú tenia, sobre les experiències realitzades, sobre els dubtes que la mateixa voluntat de documentar podria generar, etc.
Es debaten tres idees molt importants:

- Què és documentar?
- Quin és el sentit de la documentació?
- Quin paper té el mestre/a en la documentació?


Documentar

S'ha après que documentar no és ni de lluny fer publicitat, com veiem que sovint s'utilitzen les imatges dels infants. No és reproduir "cromets", imatges sempre agradables de nens i nenes bufons que fan moneries, ni és un seguit d'imatges de criatures boniques o que senzillament fan bonic. Tampoc es recopilar imatges per tal de vendre l'escola com un producte.
Per als mestres que han participat en els debats de la xarxa, documentar és molt més seriós tant des del punt de vista pedagògic com social o polític.

Documentar és :

- Una pràctica inherent a la pedagogia que es construeix a partir de la realitat, a aquella que dona valor i se sorprèn de com aprenen els infants i de les descobertes que fan cada dia.

- Recollir allò que passa en un grup d'infants, observant-los i deixant que ells mateixos descobreixin el seu potencial. (Mara Davoli ens deia: " Per documentar cal observar i observar col dir abans de tot conèixer", "Observar és un acte creatiu que requereix la nostra interpretació")

- Agrupar i guardar els treballs com a documents del que cada any es feia.

- Recull d'escrits (opinions) que deien els infants sobre la temàtica.

Documentar és,  doncs, una oportunitat per poder donar visibilitat a la imatge d'infant, d'adult ui d'educació que es construeix en una realitat determinada. Implica observar i fer visibles els processos, el desenvolupament de cada infant. Mitjançant l'observació aprenem dels infants; aprenem quin són els seus interessos, els recorreguts que segueixen per construir els seus coneixements.

Per altra banda, dins d'aquest exercici (documentar), neix una documentació que, tant en el moment de fer-se com en el de llegir-se, haurà enviat una imatge d'infant que demana i reivindica amb força ser escoltada per ser més ben compresa.

La documentació és una eina imprescindible per seguir l'afany dels infants per conèixer i entendre. Fa visible la seva activitat i permet reflexionar-hi, millorar la feina de cada dia, ordenar el pensament. Fa visible la trama de relacions casuals que es produeixen, potser en un instant fugaç, potser al llarg del curs, dins de l'escola. Alhora, permet mostrar-ho a fora, establir un diàleg amb les famílies i aprofundir el sentit de comunitat. (Meritxell Bonàs)

Així doncs, la documentació és un recull d'informació, una font d'informació productiva...

Per acabar aquest parràgraf us convido a visitar el bloc de la meva companya Ester, ja que ens explica guió per gió que és la documentació. Cliqueu el següent enllanç:



Citació del llibre:

"El que realment és important, no són els objectius sinó com i per què els volem assumir". (Loris Malaguzzi)


Paper del/la mestre/a en la documentació:

"Els/les mestres són com exploradors que utilitzen brúixoles i mapes. I com els exploradors saben on és la meta", "Saben quines son les metes, però saben que les metes canvien cada any, perquè el terreny, el clima, les estacions i els infants són diferents". (L. Malaguzzi)

Per tant, un/a mestre/a ha de...

- Saber treballar i debatre amb l'equip de mestres.
- Observar i respectar a l'infant, respectar-los, escoltar-los...
- Tenir una actitud curiosa.
- Permetre que l'infant sigui lliure i acompanyar-lo en el seu descobriment del món.
- Tenir certs materials a l'abast per facilitar el procés d'aprenentatge dels nens/nenes.
- Compartir la pròpia interpretació i reflexió sobre la documentació recollida (escrita) amb altres punts de vista. (El llibre ens diu que la reflexió compartida ens ajuda a observar més atentament, a tenir els ulls més oberts, a copsar fets, situacions que abans se'ns escapaven, a fer noves propostes.)
- Acceptar i respectar els canvis.
- Ser actius, dinàmics i creatius.
- Escoltar tant les demandes explícites com les implícites.



Vídeo & So


Resum classe 07.11.2011

A classe d’avui hem portat a terme la pràctica del “Vídeo” que ens proposa la diapositiva número 15 del “Suro” de l’assignatura de GITIC.

Que hem de fer?
Hem de crear un vídeo!

Per portar a terme aquesta pràctica utilitzarem el programa Windows Live Movie Maker.

Portem a terme l’exercici:

1. Agafar el vídeo de les imatges de Blanquerna que ens ha facilitat el professor.

Per començar aquest projecte, on treballarem vídeo i so, es fonamental copiar o crear a l’escriptori la carpeta on col·locarem i guardarem tots els arxius que utilitzarem per el nostre projecte.
També s’ha de tenir en compte que abans de començar s’ha de guardar el projecte. 

Observem el que ens ocupa el arxiu: (Clicarem el botó dret, “Propietats”)
1,49 KB (1.528 bytes) = 0,0001 MB
1000 KB = 1 MB

2. Seleccionar fragments i retallar-ho de manera que duri 1 minut.

Seleccionar els fotogrames, dividir, suprimir els trossos que ens interessen i tornar a enganxar el vídeo per retallar altre tros.
(Sempre portarem a terme aquestes accions: arrossegar el vídeo, seleccionar, dividir i suprimir.)

3. Posar-hi la banda sonora que ens ha facilitat també el professor.

S’ha de tenir en compte per fer aquest tipus de vídeo, la utilització d’una música tranquil·la i suau que faciliti la sincronització de la imatge.
Per a l’audio, s’utilitzarà una qualitat normal; CD Stàndard: 160 Kps.
Quan més ocupa un arxiu, més qualitat té la música.

4. Treballar amb el vídeo aplicant-li transicions i efectes.

Recordeu que les transicions són l'efecte visual i/o sonor que s'estableix, en aquest cas, entre fotograma i fotograma; per altre banda, els efectes són les animacions, l'efecte visual i/o sonor que s'estableix als elements i que pot implicar un ordre d'entrada i sortida, dins dels fotogrames.

Tingueu en compte la utilització d'aquestes transicions i efectes ja que, s'han d'adequar al tipus de vídeo i a més, si les utilitzem molt sovint dins d'un mateix fotograma, pot causar un efecte visual cansat i de mareig.

5. Posar-li un títol d’inici, un de final i algun a sobre de les imatges.

Hi ha tres tipus de títols:

1. El títol (sempre anirà al principi)
2. La llegenda
3. Els crèdits (sempre aniran al final)

A tots tres se'ls hi poden aplicar efectes, escollint per on sortiran i quan temps romandran.

6. Gravar-ho en format WMV qualitat DVD.

Clicarem el botó dret a sobre de l’arxiu, tot seguit, clicarem “Propietats” i després “Detalls”. Ens hem de fitxar que l’alçada del fotograma a de ser de (576) i l’amplada de (720) ja que aquest és un format stàndard DV (és el que tenen els DVD’s). Utilitzarem  com a màxim aquesta grandària per fer aquest vídeo ja que no ocupa molt espai i es veu ràpid en el ordinador i sense molta estona d'espera perquè s’ha de carregar.

7. S’ha de pujar a Youtube.

Per sapiguer com es pugen els vídeos a Youtube, veieu el següent vídeo:



8. Penjar el codi Embed al Bloc amb una explicació del procés.

Bé, un cop pujat el vídeo a Youtube, copiarem el "codi embed" i el pegarem al nostre bloc, sent aquest el resultat del meu exercici:



dilluns, 14 novembre de 2011

AVETS I FAIGS

Gòtics semblant el faig, l'avet,
puja, segur, l'avet ombriu,
rígid de fulles, d'aire fred,
car és d'un gòtic primitiu.

Amb son fullatge trèmul, net,
ben altrament, el faig somriu,
més joguinós que massa dret,
car és d'un gòtic renadiu.

L'avet és gòtic com el faig.
Són les agulles del bagueny
on de la llum es trenca el raig.

Són les agulles sobiranes
que, en les altures de Montseny,
del vent concerten les campanes. 
 
Guerau de Liost (Finals del segle XIX)

En aquest poema, l'autor ens parla de dos tipus d'arbres de bosc, de muntanya; per una banda, l'avet i per l'altre, el faig. Un de fulla perenne (Avet) i altre de fulla caduca (Faigs).

El poeta compara la grandària d'aquest arbres amb catedrals gòtiques i aprofita per comentar la diferència entre un gòtic històric (gòtic primitiu) amb catedrals baixes i l'últim gòtic (gòtic renadiu) amb catedrals carregades de floritures, finestrals i altres. 
Compara l'avet amb el gòtic primitiu i el faig amb el gòtic renadiu.
 

Les Presentacions a l'Educació (Power Point)





POWER POINT

12 PROPOSTES D'ÚS CREATIU I MULTIMEDIAL DEL PROGRAMA: 

(Veieu el següent enllaç)


Aspectes a tenir en compte a l'hora de treballar amb el programa Power Point per fer presentacions:

a). Podem utilitzar diversos formats per a les presentacions depenen de la finalitat. Per una banda, podem fer una presentació amb molt text (presentacions per estudiar, explicar, repassar...); i per l'altre banda, presentacions amb poc text (Un poema per treballar el lèxic...).
b). Vigileu els colors que apliqueu a les presentacions, han de ser colors clars i que es distingeixi bé la lletra. Sempre s'ha de facilitar la lectura.

c). Utilització d'animacions, transicions, sons, etc. Encara que, han de ser els justos i necessaris per evitar l'abundància de moviments que poden provocar marejos o l'emissió de molts sons creant un soroll repetitiu i molest.

d). Les presentacions s'han de fer per a que s'entenguin, no pas per a que quedin boniques.

e). Utilització d'imatges per reforçar els textos. S'ha de tenir en compte que les imatges han de suggerir.

f). Utilització de vídeos en les presentacions. Els vídeos generen emocions per tant, faciliten que el públic presti més atenció encara que no els agradi el tema.

g). És important que hi hagi una diapositiva de color negre al començament de la presentació per crear expectativa, interès... Aquest, és un element del llenguatge audiovisual, el color negre significa començament o finalització.

h). El Power Point ha de durar el temps que sigui necessari per presentar el que vols.

i). Vigileu els elements automàtics, quan les coses són automàtiques (presentacions) és més difícil seguir el ritme.

j). Vigileu amb el "doble discurs", n'és un bon exemple: recitar un poema i posar una presentació amb la lletra del poema, ja que la ment del públic, instintivament, llegirà més ràpid el poema que no pas escoltar-lo per la persona que ho està llegint.

k). El més important d'aquesta eina (Power Point) és la finalitat, el que volem aconsegui.

     

El Llenguatge Audiovisual


Un dels principals objectius educatius de l'escola és ensenyar a llegir i a escriure.  Dins d'aquesta, utilitzem el llenguatge verbal per portar a terme aquest aprenentatge, però  hi ha un altre tipus de llenguatge que utilitzem tant o més que aquest... es tracta del "llenguatge audiovisual", un llenguatge que es caracteritza per la utilització de la imatge i el so amb la finalitat d'ensenyar i educar a través d'emocions i sentiments.

Per entendre millor el que és el llenguatge audiovisual i com s'ha d'utilitzar, a classe de GITIC, varem portar a terme un exercici on el professor, primerament, ens va posar un vídeo titulat "Breu història de Catalunya" de la web Edu3.cat i que podeu veure a continuació (no veure més de 5-6 minuts): 

Edu3.cat

Solament havíem vist uns pocs minuts, quan el professor va clicar al "pause" i va preguntar a una companya de classe si li podia explicar de que tractava, així com li va fer algunes preguntes concretes sobre el tema i l'alumne no va saber respondre.

El motiu d'aquesta falta d'atenció va ser el tipus de vídeo que es mostra en aquest cas, és un vídeo lliçó, on s'utilitza un mitjà audiovisual per transmetre continguts orals i per tant, no s'utilitza bé el llenguatge audiovisual perquè no transmet cap emoció ni sentiments, és un vídeo que aniria bé per estudiar, però no pas per aprendre al moment; un bon exemple ha sigut, que l'alumne no ha après veient aquest vídeo.

Tot seguit, el professor ens va posar aquest altre vídeo "Dinner for two":



Per contra, en aquest vídeo no es transmeten continguts orals, però quan el professor va preguntar de que tractava i algunes coses concretes sobre el vídeo, tothom va saber respondre. Tothom ha aprés veient aquest vídeo!
 
Es tracta d'un vídeo motivador, utilitza bé el llenguatge audiovisual perquè no es dedica a transmetre continguts orals, sinó únicament imatges i sons (música amb intenció) amb la finalitat de que tothom aprengui a través dels sentiments i emocions. Aquest tipus de vídeo s'utilitza per treballar en grup i fer classes dinàmiques i col·laboratives.
 

Per concloure aquesta entrada, hem de dir que el bon llenguatge és el que comunica amb sentiments i emocions. I com hem pogut veure, un bon llenguatge per comunicar-se a través de les emocions és el "llenguatge audiovisual", però recordeu que s'ha d'utilitzar bé.

Per altra banda, també s'ha de tenir clar, que no és el mateix utilitzar un mitjà audiovisual que el llenguatge audiovisual. "No es tracta d'utilitzar mitjans audiovisuals, sinó d'expressar-se audiovisualment"
 

dimarts, 8 novembre de 2011

Descripció i interpretació d'una imatge

A Seminari  varem portar a terme aquesta activitat amb l'objectiu de desenvolupar la percepció, observació, interpretació i la descripció (narrativa) d'una imatge. 

1. Imatge seleccionada.


2. Quin títol posaries a aquesta imatge?

Inici d'un viatge

3. Origen de la imatge:

Fundació Foto Colectania
Autor: Josep Maria Casademont

4. Tipus d'imatge: 

Imatge fotogràfica

5. Característiques:

- Color: Escala de grisos i negres (colors apagats que provoquen tristesa); blanc (lluent) i sèpia (tonalitat més càlida).
- Il·luminació (abundant) Per les seves ombres interpreto que és de dia i fa sol.
- Descripció d'elements (transatlàntic antic, pots salvavides, una barana i persones (nens i adults).
- Formes/Línies: es caracteritza per línies rectes com representa la barana, línies en els pots salvavides i el dibuix de la xemeneia en el vaixell; i per les línies corbes com és la figura humana corporal.

6. Sensacions i emocions experimentades en observar la imatge:

Nostàlgia, diversió, familiar, simpatia, melancolia, inici d'un viatge, una mica de tristesa per l'acomiadament, calidesa, infantesa (records d'un dibuixos que veia abans quan era petita) ....

7. Intenció comunicativa de la imatge:

Crec que l'autor ha volgut fotografiar una situació de començament d'un viatge. És una típica imatge de quan alguna persona empra un viatge i que els seus familiars l'acomiadin des de la barana en el moll del port.

8. Adreces electròniques d'interès

dilluns, 7 novembre de 2011

Resum classe...

Dia 24.10.11

Per aquesta classe havíem de portar llegit el capítol número 1 del llibre “Vídeo y Educación” de FERRÉS, J. (1992). Ed. Paidós. Barcelona.

A continuació resumeixo les idees que es varen tractar:
  1. L’espècie humana ha experimentat, al llarg dels anys, dos gran canvis: per una banda la revolució agrícola i per l’altre, la revolució industrial. Tanmateix en els últims anys, arriba una tercera onada que canvia a l’home. 
  2. En aquesta tercera onada arriben noves tecnologies que provoquen grans canvis socials, i quan canvia la manera de l’ús d’aquestes, canvia l’home.
  3. Aquest gran canvis fan que també canviï la manera de percebre el món, canvien les nostres estructures mentals. 
  4. Actualment, nosaltres com alumnes, a vegades creiem que no hem canviat però en realitat sí, n’és un bon exemple, que nosaltres tenim una concepció diferent del món que els mestres.Tots els futurs alumnes que tinguem quan siguem mestres seran diferents a nosaltres pels canvis que aniran apareixent.
  5. Encara que, aquesta nova onada, provoca que les escoles portin a terme “la política de la avestruz” que consistia en amagar el cap sota l’ala i permetre que les coses continuessin de la mateixa manera. Per això, algunes escoles encara no havien integrat la tecnologia, i en altres, sí s’havia integrat, però de manera parcial, és a dir, deficientment.
  6. Tenen por al canvi i obsessió per al passat, portant a l’escola a la inadaptació.
  7. El 80% de la informació assimilada per els adolescents espanyols de 12 a 15 les arriba a través dels mitjans de comunicació de masses i de la interacció social. Solament un 20% a través de l’escola  i de tot plegat un 4% és útil. 
  8. Existència de dos hemisferis cerebrals: un per l’elaboració del pensament humà; i l’altre, per la configuració del pensament. 
  9. En els mitjans de masses de “l’era electrònica”, predomina l’hemisferi dret. Aquest es caracteritza per: 
  • Controla el costat esquerre del cos. 
  • Compost per àrees que regeixen funcions com el reconeixement immediat dels rostres, la distinció i el record de les formes, la discriminació de les cordes musicals, reconstrucció mental de conjunts a partir de fragments. 
  •  Regeixen les funcions espacials no verbals. 
  •  Hemisferi amb major sensibilitat per l’acústic. 
  • Controla les dimensions artístiques, simbòliques, espacials i musicals. 
  • Hemisferi emocional, intuïtiu, creatiu, sintètic. 
  • És l’hemisferi secundari, de repòs, espiritual, receptiu...

10. Contemplar una imatge vol dir fer un doble anàlisi gramatical i lògic. Aquest doble anàlisi ho porta a terme l’hemisferi esquerra, que es caracteritza per:

  • Major sensibilitat per lo visual.
  • Controla el costat dret del cos.
  • Radiquen àrees específiques que regeixen algunes funcions com l’escriptura, la lectura, el càlcul, aritmètica, classificació...
  • Funcions lligades amb el llenguatge i la abstracció.
  • Desenvolupament lineal, lògic i racional del pensament, operacions d’anàlisi i de sintaxis, percepció dels esquemes significatius...
  • Hemisferi intel·lectual, analític, dominant, actiu...

11. Segons Mcluhan, “els mitjans de comunicació canvien l’entorn fent sorgint entre nosaltres relacions úniques de percepcions sensorials”.  

12. L’antic home solament comprenia abstraient. En canvi, l’actual, coneix a través de sensacions “coneix sentint” (predomini de l’hemisferi dret).

13. El bon llenguatge és el que comunica amb sentiments, emocions... S’ha de comunicar a través de les emocions. I un bon llenguatge és l’audiovisual però s’ha de saber utilitzar bé.

14. No es tracta d’usar els mitjans audiovisuals, sinó d’expressar-se audiovisualment, donant prioritat a l’hemisferi que ha adquirit major rellevància en la seva electrònica.

dissabte, 5 novembre de 2011

Esquema Programari Lliure i Cultura Lliure 

El programari lliure és una activitat creixent amb perspectives de negoci molt interessants, però el més important és les aportacions a nivell educatiu que permeten a les escoles tenir unes eines que complimentin les funcionalitats dels mestres aprofitant els avantatges que ens aporta:

- Un cost més baix.
- Disponibilitat del codi font.
- Independència del proveïdor.
- Utilització de formats estàndards.
- Es basa en valors ètics de col·laboració i participació democràtica.
- Aprofita sinergies.

Així com els valors que es potencien com: l'ètica, creativitat, eficiència, col·laboració, no discriminació, ciència, transparència, seguretat, etc.

La Descripció...

A classe de COED (Petit grup) hem treballat "La Descripció" d'una companya de classe, i jo personalment he escollit a l'Ana.

Si busquem al diccionari la paraula "descripció" ens diu que és una acció de descriure. Si busquem "descriure", ens diu que és representar (alguna cosa) amb paraules escrites o dites.
La descripció és un mode d'organització del discurs que pretén representar lingüísticament persones, animals, objectes, paisatges, èpoques, sentiments, etc. Es poden descriure els aspectes de la realitat, des dels més concrets als més abstractes.

Per mitjà de les seqüències descriptives es proporcionen informació o característiques diferents dels objectes. El to pot ser més objectiu o més objectiu, depenen de la situació comunicativa i el propòsit de l'intercanvi, així com el grau d'importància que atorguem a ordenar de la representació del món de ficció. Per tant, podem distingir dos tipus de descripció: 

1. Objectiva: l'autor adopta una actitud imparcial davant de l'objecte descrit, i es limita a descriure amb la major objectivitat i precisió possibles, les característiques que millor el defineixen, sense intentar suscitar cap emoció estètica en el lector. Aquest tipus de descripció és  característica dels textos acadèmics i científics. 
2. Subjectiva: l'autor reflecteix el que li suggereix personalment l'objecte que descriu. Conté una gran càrrega subjectiva i sol tenir una finalitat estètica.

L'ordre d'una descripció és essencial i s'ha d'utilitzar un estil objectiu, clar i concís. Aleshores, l'estructura d'una descripció ha de ser:

- Primer: Establir un tema, amb la presentació de l'objecte com un tot.
- Segon: Procediment de caracterització a través de la qual es distingeixen les qualitats, les propietats, i les parts de l'objecte de la descripció.
- Tercer:  Establir la relació amb el món exterior, tant pel que fa a l'espai i el temps, com apel que fa a les múltiples associacions que es poden activar amb altres mons i objectes anàlegs.

Així doncs, per fer una bona descripció cals seguir els següents passos:

1. Observar amb atenció allò que es vol descriure.
2. Seleccionar les coses observades que considerem més interessants.
3. Estructurar i ordenar la informació.
4. Redactar la descripció.

Finalment, us presento la meva descripció, en aquest cas subjectiva, de l'Ana. 

L’Ana

Si la veus, et fixes.
Si l’escoltes, pares l’oïda.
Si la olores, saps les flors que amaga.
Si la toques, et transmet sensació d’acollidora calidesa.

L’Ana és una jove baixeta, duu cabells llargs, ondulats i de color castany clar. Els seus ulls grossos, entre verds i grisos, transmeten una mirada profunda; el seu rostre, sempre tranquil, és arrodonit i les seves galtes acostumen a enrogir-se tendrament, desembocant en un somriure meravellós.

Sembla distant i desconfiada, però quan la coneixes és propera, oberta i molt alegre.

La seva veu, forta i més greugesa que aguda, incita que l’escoltis. És divertida i molt xerraire, tanmateix, sap escoltar-te, comprendre’t i aconsellar-te com una bona amiga i companya.

La seva olor, a vegades dolça, a vegades fresca, crea una essència personal. Per una banda, afectuosa i amorosa; i, per l’altra, vitalitzant i refrescant.

Sembla seriosa i rígida com la quilla d’un roure, malgrat que és extrovertida, delicada i tendre, tot i que també té el seu caràcter. “És com el foc: dona molta escalfor, i crema de vegades”.