dimarts, 27 de desembre del 2011

Recitem poemes!


A classe de COED, varem treballar la recitació de poemes en públic. Aquests són alguns dels aspectes que hem de tenir en compte a l'hora de recitar, "Quan més entenguem què és recitar, com i quins valors té, aleshores podrem ensenyar":

1. Postura: verticalitat no tensa, "El cos expressa...". és aconsellable: estar de peu amb les cames una mica separades i els braços separats del cos; postura recte però amb un aire relaxat, sense recolzar-se en cap moble o paret.

2. Expressió Facial: connexió amb el públic (somriure amable, passejar la mirada per tot el públic, diferents gestos facials segons el que volem expressar, però sense massa gestualitat, únicament com a suport de l'expressió corporal per acompanyar els versos del poema).

3. Veu: (Intensitat, Entonació). L'entonació ha de ser l'adequada als diferents versos i el to ha de ser alt, clar i constant.

4. Memòria: Un cop memoritzat és més fàcil interioritzar-ho.

5. Interioritzar el poema i entendre'l.

6. Controlar els nervis. Teniu recursos en el llibre "Com parlar bé en Públic

7. Recitar des del cor.

Aquí teniu alguns dels poemes que es varen recitar a classe, aquest primer, el que vaig recitar personalment i que em va agradar molt:

La poma escollida. Josep Carner

 Alidé s'ha fet vella i Lamon és vellet,
i, més menuts i blancs, s'estan sempre a la vora.
Ara que són al llit, els besa el solellet.
Plora Alidé; Lamon vol consolar-la i plora.
 
-Oh petita Alidé, com és que plores tant?
-Oh Lamon, perquè em sé tan vella i tan corbada
i sempre sec, i envejo les nores treballant,
i quan els néts em vénen em troben tan gelada.

I no et sabria péixer com en el temps florit
ni fondre't l'enyorança dels dies que s'escolen,
i tu vols que t'abrigui i els braços em tremolen
i em parles d'unes coses on m'ha caigut oblit.

Lamon fa un gran sospir i li diu:
-Oh ma vida, mos peus són balbs
i sento que se me'n va la llum
i et tinc a vora meu com la poma escollida
que es torna groga i vella i encara fa perfum.

A1 nostre volt ningú no és dolç amb la vellesa:
el fred ens fa temença, la negra nit horror,
criden els fills, les nores ens parlen amb 'aspresa.     
Què hi fa d'anar caient, si ens ne duem l'amor?


Ara Mateix. Miquel Martí i Pol

Ara mateix enfilo aquesta agulla
amb el fil d'un propòsit que no dic
i em poso a apedaçar. Cap dels prodigis
que anunciaven taumaturgs insignes
no s'ha complert, i els anys passen de pressa.
De res a poc, i sempre amb vent de cara,
quin llarg camí d'angoixa i de silencis.
I som on som; més val saber-ho i dir-ho
i assentar els peus en terra i proclamar-nos
hereus d'un temps de dubtes i renúncies
en què els sorolls ofeguen les paraules
i amb molts miralls mig estrafem la vida.
De res no ens val l'enyor o la complanta,
ni el toc de displicent malenconia
que ens posem per jersei o per corbata
quan sortim al carrer. Tenim a penes
el que tenim i prou: l'espai d'història
concreta que ens pertoca, i un minúscul
territori per viure-la. Posem-nos
dempeus altra vegada i que se senti
la veu de tots solemnement i clara.
Cridem qui som i que tothom ho escolti.
I en acabat, que cadascú es vesteixi
com bonament li plagui, i via fora!,
que tot està per fer i tot és possible.


Advers al vent. Salvador Espriu
 
No preguntis si penso
encara en els vells dies 
dels senyors, si recordo
com lentament morien
els jardins, les paraules.
He perdut. Ai, caiguda 
de l'allunyat per l'íntim
camí que només porta 
on ja no sóc,designi
d'oblidar hores, núvols, 
el meu nom de naufragi! 
Vençudíssim, sentint-me
advers al vent, segura
 presa del mar, no vulguis
 saber si penso encara 
en la llum dels vells dies.


            L'arrel i l'escorça. Miquel Martí i Pol

Voldria tenir un llagut
i una casa a la muntanya;
poder encendre un flam al vent
i un altre flam a la calma;
de dia estimar muller
i de nit les dones d'aigua.

Voldria ser tan divers,
tan lliure i divers com l'aire,
conèixer tots els camins
i jeure en totes les cales.

Voldria esbrinar els secrets
de les cambres de les dames
i estimar-les totes, fins
les que fossin maridades,
i morir, de mort suau,
un dimecres a la tarda.


LLETRA A DOLORS. Miquel Martí i Pol
 
Em costa imaginar-te absent per sempre.
Tants de records de tu se m'acumulen
que ni deixen espai a la tristesa
i et visc intensament sense tenir-te.
No vull parlar-te amb veu melangiosa,
la teva mort no em crema les entranyes,
ni m'angoixa, ni em lleva el goig de viure;
em dol saber que no podrem partir-nos
mai més el pa, ni fer-nos companyia;
però d'aquest dolor en trec la força
per escriure aquests mots i recordar-te.
Més tenaçment que mai, m'esforço a créixer
sabent que tu creixes amb mi: projectes,
il.lusions, desigs, prenen volada
per tu i amb tu, per molt distants que et siguin,
i amb tu i per tu somnio d'acomplir-los.
Te'm fas present en les petites coses
i és en elles que et penso i que t'evoco,
segur com mai que l'única esperança
de sobreviure és estimar amb prou força
per convertir tot el que fem en vida
i acréixer l'esperança i la bellesa.

Tu ja no hi ets i floriran les roses,
maduraran els blats i el vent tal volta
desvetllarà secretes melodies;
tu ja no hi ets i el temps ara em transcorre
entre el record de tu, que m'acompanyes,
i aquell esforç, que prou que coneixes,
de persistir quan res no ens és propici.
Des d'aquests mots molt tendrament et penso
mentre la tarda suaument declina.
Tots els colors proclamen vida nova
i jo la visc, i en tu se'm representa
sorprenentment vibrant i harmoniosa.
No tornaràs mai més, però perdures
en les coses i en mi de tal manera
que em costa imaginar-se absent per sempre.

dimecres, 21 de desembre del 2011

Recursos en xarxa per a l'educació dels infants i mestres


A l'última classe de GITIC, el professor ens va mostrar recursos en xarxa que ens proporciona tot un ventall de diversos materials molt útils per a mestres i per treballar amb els infants. Aquestes són: 



La Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya és una xarxa telemàtica del Departament d'Educació al servei específic del sistema educatiu de Catalunya.  És un portal per a l'educador on podem trobar diversos recursos per l'educació infantil, educació primària, projectes d'educació infantil en xarxa, etc., té tot un ventall de canals "RSS".

Tanmateix, dins d'aquest portal, trobem diferents espais per treballar amb els infants, com per exemple: cançoner virtual, contes, jocs de matemàtiques, activitats proposades per a alumnat nouvingut... així com, trobem espais que ofereixen cursos per als mestres, un espai personal on has de tenir un correu electrònic i un password per poder accedir-hi (si treballes com a docent en una escola, és aquesta, qui ha de facilitar-te el password)... 

La finalitat d'aquesta pàgina web és compartir informació, idees, notícies, etc., amb el propòsit d'aprendre contínuament i estar al corrent de les novetats educatives. 

Espais a destacar:




 














Moodle és un Sistema de Gestió de Cursos de Codi Obert (CMS), conegut també com a Sistema de Gestió de l'Aprenentatge (LMS) o com a Entorn d'Aprenentatge Virtual (VLE). És una aplicació web de codi lliure que els educadors poden utilitzar per crear llocs d'aprenentatge efectiu en línia.

El projecte intraweb va néixer amb l'objectiu d'aprofitar les possibilitats i els recursos que ofereixen les TIC per desenvolupar una eina que proporcioni mecanismes de comunicació interna i externa al centre, a la vegada que aporti solucions a problemes quotidians de la vida escolar. El resultat ha de ser una eina interactiva, participativa, accessible via Internet i fàcil de gestionar, on tots els col·lectius del centre poden trobar i aportar informació. Aquesta eina també ha de dotar el professorat de recursos per a l'ensenyament de les TIC, ajudant d'aquesta manera l'alumnat a assolir les competències bàsiques en aquest àmbit.  

Veure altres usos i espais a http://ca.wikipedia.org/wiki/XTEC.
 



Edu365.cat és un portal educatiu del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, orientat i desenvolupat específicament per a l'alumnat i les seves famílies, que es basa en les infraestructures i serveis de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC).

Aquest, també proporciona al professorat un conjunt de recursos i serveis que el poden ajudar en el desenvolupament de la tasca educativa segons matèries i etapes. Igualment proporciona eines als alumnes per fer pràctiques, resoldre dubtes o usar pàgines webs.
No sols va dirigit a mestres i alumnes, sinó que també és un portal per a pares on poden accedir a diferents espais per compartir amb els seus fills: cançons, jocs, poesies recitades, endevinalles, contes, vídeos, etc.

A nivell educatiu, aquestes dues eines, ajuden a l'alumnat a assolir competències bàsiques en l'àmbit de les TIC.

Espais a destacar:


Espai XTEC MERLÍ:  Merlí és un catàleg de recursos educatius digitals desenvolupat pel Departament d'Ensenyament amb l'objectiu de proporcionar a la comunitat educativa un entorn de catalogació, indexació i cerca de materials didàctics.

Altres espais:


dimecres, 7 de desembre del 2011

"Les arracades de la mestra"

Un llibre que ens varen proposar llegir a seminari i el qual us recomano.



Aquest llibre ens ofereix tot un recull d'experiències que viu la Mari Carmen Díez Navarro, mestra i psicopedagoga, especialista en educació infantil, i que actualment, és coordinadora pedagògica en una escola infantil d'Alacant.

Ens explica la manera que té d'entendre la criança dels infants, de viure l'essència de les criatures, el que pensen i opinen, però sobretot, com viu la seva professió amb passió, interès, il·lusió... 

Comparteix amb els lectors tot un seguit de reflexions, emocions, sentiments, descobriments...
A través de les quotidianitats de la vida, ens parla de les infinites coses que passen diàriament a l'aula i a l'escola, en el si de les famílies, al carrer...

El llibre es divideix en quatre blocs: els infants d'avui, les escoles d'avui, les famílies d'avui i la societat d'avui.
L'autora ressalta "la actualitat" amb això de postil·lar a cada capítol "d'avui", ja que fa referència als canvis significatius que estant patint la criança i la educació, als quals hem d'aprendre a respondre sense perdre el nord, l'esperança i el sentit comú.

Primer bloc:   "Infants d'avui"

Aquests primers 10 capítols del llibre, ens parla dels infants, de que cada criatura es diferent i cadascuna té el seu aire particular. En aquest cas, l'autora utilitza la retòrica per fer una comparació amb l'art de Sant Martí, dient: "Les criatures són de tots colors".
Ens comenta el que fan, com aprenen a construir castells, amistats, defenses, com aprenen a somiar, a ballar, a pintar, a fer teatre, com tafanegen...

Ens explica com les criatures, per aconseguir créixer i desenvolupar-se saludablement, necessitaran trobar una manera efectiva de comunicar-se amb el món exterior i aquesta manera és parlant amb el llenguatge que ells coneixen millor: amb el seu cos, amb els seus moviments, els seus jocs, amb les seves llàgrimes, amb les seves malalties, els seus somriures, etc. "Quan neix és el seu plor, pell, digestió, boca, etc., el que parla per ella", diu Mari Carmen.

De mica en mica els infants, instal·len el seu propi estil comunicatiu mitjançant el qual, ens fan saber si estan contents, enfadats, si volen que els agafem, etc.

Cada criatura adopta actituds variades davant l'aprenentatge. Aprenen des de si mateixes, des dels jocs, la família, des de la relació amb altre gent, etc.

Les famílies han d'aprendre primerament, a interpretar les coses que volen dir i expressar els infants, ja que ho fan de moltes maneres: dibuixant, moure's, parlar, jugar, relacionant-se, somiant, imaginant, escrivint, barallant-se, etc. 

Segon bloc:   "Les escoles d'avui"

L'autora defineix l'escola com:  Un lloc de trobades, de descobriments, d'invents i d'aprenentatge. Un lloc ple d'emocions i coneixements on es dona i es rep, es parla i s'escolta, es mira i s'és mirat. Un lloc cultural on es recullen evolucions personals i col·lectives, la bellesa, la creació i les sensibilitats. Però sobretot, un lloc d'estada, de salut, de placidesa, d'afecte.

En aquest bloc ens parla de: les interaccions, és a dir, les relacions de la criatura amb la mestra, de les criatures entre si, amb les famílies i amb els companys; dels vincles (unió, llaç, lligam ...) que s'han d'establir, forts i estables, per a que ofereixin als infants l'acollida i la seguretat que ells necessiten.

En aquests 10 capítols del segon bloc, Mari Camen, defineix com ha de ser l'escola:

- Un ambient afectuós i amable.
- Un lloc d'inclusió.
- Un lloc normalitzador.
- Un lloc de persones, no de papers, avaluacions, etc.
- Un lloc de compatir, de crear, de fer amistats.
- Un lloc de recerca, de descobriment, d'il·lusió.

També, ens parla de com ha de ser el pati de l'escola:

- Un lloc per jugar amb els altres, per explorar, per moure's, per construir, per crear...
- Un lloc amb elements naturals, llocs "misteriosos" on les criatures es puguin amagar, sentir-se soles o acompanyades. "Un pati per passar-s'ho bé, un pati per créixer".

Així com, dels valors que li suposa a la mestra:

1. Perfecció.
2. Capacitat de donar bon exemple i de transmetre valors.
3. Saviesa a doll.
4. Autoritat.
5. Ser una guia per les criatures.
6. Tenir una mirada encertada per conèixer els infants, per ajudar-los en els que necessitin, per detectar les dificultats que pateixin, llegir les seves reaccions, etc.
7. Estimació cap als infants.
8. Educació dels nens per a la pau.

Tercer bloc:    " Famílies d'avui"

Actualment, també és un temps on apareixen, a les famílies, dificultats, inseguretats, i temors en la criança dels infants.

En  aquests 10 capítols, comparteix els següents aspectes en relació al paper de la família:

- La importància dels comiats, l'adéu, els canvis (els cicles).
- Actituds afectuoses. L'infant necessita ser cuidat, atès i sobretot, escoltat.
- Importància del menjar.
- Importància de la son.
- Control dels impulsos.
- Gelosia.
- La importància de dir "no", és a dir, els infants han de saber que hi ha uns límits.
- És bo que el nen s'embruti.
- Com gestionar les separacions dels pares.
- Els "encàrrecs", és a dir, petites responsabilitats que assumeixen els infants, però les quals, s'han d'entendre com una manera positiva, no com una obligació.
- La importància de mantindre entrevistes amb els pares. És important crear un "fil" de connexions. 

Quart bloc:   "La societat d'avui"

Finalment, en aquest últim bloc l'autora, ha volgut compartir les seves experiències pel que fa a:

- Situacions quotidianes al carrer.
- Pares angoixats per les notes del seus fills o filles.
- Les joguines.
- La sobreprotecció.
- Etc.


Treballem amb Mapes Conceptuals i Fluxogrames


La setmana passada varem treballar a classe de GITIC com elaborar mapes conceptuals i fluxogrames.

Sabem que les imatges representen un instant (un moment), transmeten dades emocionals, és a dir, són descriptives i subjectives. Per exemple: Si veiem una imatge de un nen de tres anys, pots suposar que té tres anys, però no ho sabràs amb certesa sinó hi ha una dada textual que ho confirmi. 
En canvi, els textos (dades textuals) són objectius i s'han d'interpretar, poden transmetre emocions a través d'una descripció, poden expressar processos, diferents moments, ja que tenen un ordre i una seqüència; a diferència de la imatge que sols pot representar un moment concret.
D'altre banda, tenim el vídeo en el qual també es pot veure el procés, les seqüències. 

Per tant, hem de saber utilitzar aquests tres elements (imatge/vídeo o textos), en funció del que volem transmetre, arribant a la conclusió de que els textos són més adients per transmetre dades concretes i els vídeos o imatges són més apropiats per transmetre emocions. 

Per a la transmissió de dades textuals podem utilitzar dos tipus d'eines com són els mapes conceptuals i fluxogrames. 

Els mapes conceptuals ens serveixen per entendre, ordenar i organitzar de manera visual la informació, idees, conceptes... Són representacions visuals d'un tema en con concret, és a dir, es caracteritza per un concepte central, el qual es connectat amb altres conceptes a través de connectors (que acostumen a ser verbs). A més a més, podem dir que ens ajuden a organitzar els nostres coneixements, així com, la idea que tenim del tema que volem treballar.

Veieu el següent vídeo per conèixer més característiques sobre els mapes conceptuals:


També podreu veure més informació  visitant el bloc de l'assignatura de GITIC http://gestioinformacio.blogspot.com/2008/12/crear-mapes-conceptuals_01.html.
Els mapes conceptuals es creen a través del programa CMAP TOOLS, un programa gratuït creat per l'Institute for Human and Machine Cognition."

En el següent enllaç podreu trobar tot un recull de tutorials per utilitzar aquest programa: 
http://grupoorion.unex.es/cmaptools/cmaptools.htm 

Aquí teniu un exemple, el qual he creat personalment:


Dinar de Nadal



D'altre cantó, tenim els fluxogrames, o dit d'altre forma, el diagrama de flux que són representacions gràfiques d'un aglorisme (conjunt de  finit d'instruccions o passos que serveixen per a executar una tasca o resoldre un problema). Aquests, construeixen un procés a través de preguntes, les quals no poden ocasionar dubtes, sinó que han de respondre directament a SI o NO. A diferencia dels mapes conceptuals, els quals visualitzen conceptes, els fluxogrames, en els fluxogrames es visualitzen processos.

Per a més informació, visiteu el següent enllaç: 

http://gestioinformacio.blogspot.com/2009/11/eines-de-suport-al-pensament-els_04.html 

Com heu pogut llegir a l'enllaç, existeixen molts programes per poder realitzar fluxogrames com són: Word de Microsoft, Write d'OpenOffice, programes de presentacions o de gràfics vectorials, etc. A l'assignatura hem optat per una eina on-line anomenada Gliffy. Aquesta, la podeu descarregar a http://www.gliffy.com, la qual en un mateix entorn, ens permet representar diferents realitats en diferents entorns.
Veieu la següent presentació sobre el programa GLIFFY:


A continucació podreu veure un exemple d'un exercici proposat a classe:




Amb aquesta classe he aprés a expressar informació de diferents maneres i a utilitzar la més adient en funció les idees que vulgui transmetre.