dimecres, 7 de desembre del 2011

Treballem amb Mapes Conceptuals i Fluxogrames


La setmana passada varem treballar a classe de GITIC com elaborar mapes conceptuals i fluxogrames.

Sabem que les imatges representen un instant (un moment), transmeten dades emocionals, és a dir, són descriptives i subjectives. Per exemple: Si veiem una imatge de un nen de tres anys, pots suposar que té tres anys, però no ho sabràs amb certesa sinó hi ha una dada textual que ho confirmi. 
En canvi, els textos (dades textuals) són objectius i s'han d'interpretar, poden transmetre emocions a través d'una descripció, poden expressar processos, diferents moments, ja que tenen un ordre i una seqüència; a diferència de la imatge que sols pot representar un moment concret.
D'altre banda, tenim el vídeo en el qual també es pot veure el procés, les seqüències. 

Per tant, hem de saber utilitzar aquests tres elements (imatge/vídeo o textos), en funció del que volem transmetre, arribant a la conclusió de que els textos són més adients per transmetre dades concretes i els vídeos o imatges són més apropiats per transmetre emocions. 

Per a la transmissió de dades textuals podem utilitzar dos tipus d'eines com són els mapes conceptuals i fluxogrames. 

Els mapes conceptuals ens serveixen per entendre, ordenar i organitzar de manera visual la informació, idees, conceptes... Són representacions visuals d'un tema en con concret, és a dir, es caracteritza per un concepte central, el qual es connectat amb altres conceptes a través de connectors (que acostumen a ser verbs). A més a més, podem dir que ens ajuden a organitzar els nostres coneixements, així com, la idea que tenim del tema que volem treballar.

Veieu el següent vídeo per conèixer més característiques sobre els mapes conceptuals:


També podreu veure més informació  visitant el bloc de l'assignatura de GITIC http://gestioinformacio.blogspot.com/2008/12/crear-mapes-conceptuals_01.html.
Els mapes conceptuals es creen a través del programa CMAP TOOLS, un programa gratuït creat per l'Institute for Human and Machine Cognition."

En el següent enllaç podreu trobar tot un recull de tutorials per utilitzar aquest programa: 
http://grupoorion.unex.es/cmaptools/cmaptools.htm 

Aquí teniu un exemple, el qual he creat personalment:


Dinar de Nadal



D'altre cantó, tenim els fluxogrames, o dit d'altre forma, el diagrama de flux que són representacions gràfiques d'un aglorisme (conjunt de  finit d'instruccions o passos que serveixen per a executar una tasca o resoldre un problema). Aquests, construeixen un procés a través de preguntes, les quals no poden ocasionar dubtes, sinó que han de respondre directament a SI o NO. A diferencia dels mapes conceptuals, els quals visualitzen conceptes, els fluxogrames, en els fluxogrames es visualitzen processos.

Per a més informació, visiteu el següent enllaç: 

http://gestioinformacio.blogspot.com/2009/11/eines-de-suport-al-pensament-els_04.html 

Com heu pogut llegir a l'enllaç, existeixen molts programes per poder realitzar fluxogrames com són: Word de Microsoft, Write d'OpenOffice, programes de presentacions o de gràfics vectorials, etc. A l'assignatura hem optat per una eina on-line anomenada Gliffy. Aquesta, la podeu descarregar a http://www.gliffy.com, la qual en un mateix entorn, ens permet representar diferents realitats en diferents entorns.
Veieu la següent presentació sobre el programa GLIFFY:


A continucació podreu veure un exemple d'un exercici proposat a classe:




Amb aquesta classe he aprés a expressar informació de diferents maneres i a utilitzar la més adient en funció les idees que vulgui transmetre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada