dimarts, 11 d’octubre del 2011

Com l'escola mata la creativitat

Després de compartir a classe de COED (Comunicació Oral, Escrita i Digital) aquest vídeo, us convido a veure-ho perquè és una argumentació molt apassionada i divertida sobre com l’escola mata la creativitat.


Realitzant un anàlisi del contingut d’aquest vídeo, l’autor (Sir Ken Robison) exposa les següents idees:

- Defineix la “creativitat” com el procés de tenir idees originals que tenen valor.

- Un altre tema del que parla és sobre l’educació, la qual defensa la seva importància, tant com l’alfabetització. Ens comenta també, la paradoxa actual que existeix sobre aquest tema on tothom per una banda no els hi agrada gens l’educació, però per altre, els hi preocupa i opinen.

- Altre idea que ens ha volgut transmetre és la capacitat d’innovació que tenen els nens, sostenint que tots els nens tenen molt bons talents que malgastem els adults. 
Els nens arrisquen i si no ho saben, fan l’intent. Tenen una gran capacitat d’improvisació. Mentre que per altre banda, els adults no estan preparats per a equivocar-se i perden les possibilitats de variació per la por/temor.
S’administren sistemes nacionals d’educació, on equivocar-se és el pitjor que pots fer, del qual, el resultat es eliminar la creativitat amb l’educació. 

- Quan els nens es fan adults, perden aquesta capacitat d’arriscar-se i amb això perden també “la creativitat”, defensa el Sr. Robinson.

- Parla de tot un planeta amb una mateixa jerarquia de matèries, primerament les mates, després el idiomes, humanitats, ..., fins les arts, que es consideren les últimes. Un sistema d’educació, abans del s. XIX, amb una jerarquia basada en dues idees:
1a. Que les matèries més útils per al treball estiguin en el cim.
2a. L’habilitat acadèmica que ha arribat a dominar la nostre visió de la intel·ligència.

- Argumenta tres nivells d’intel·ligència: 

  1. Diversa: Pensem en el món, en la forma que l’experimentem. Pensem visualment, auditivament, ... Pensem de forma abstracte, pensem en moviment. 
  2. Dinàmica: Intel·ligència interactiva. El cervell no es divideix en compartiments. La creativitat, es a dir, el procés de tenir idees originals que tenen valor, molt sovint resulten de la interacció de les perspectives de diferents disciplines. 
  3. Distintiva: única.
- També menciona el fenomen del TDA/H Trastorn per Dèficit d'Atenció /amb o sense hiperactivitat.

Analitzant la forma, es a dir, el comunicador i com comunica, podem dir que es caracteritza per:

1. Abundància de preguntes retòriques.
2. Utilització del humor com eina per mantenir l’atenció dels receptors.
3. Fa utilitzar les 2 parts del cervell: a un li dona la consigna (racional) i l'altre l'emocional.
4. Et fa treballar mentre escoltes, per això, no pots parar l'atenció.
5. S'ho passa bé i ho transmet al públic.
6. Velocitat amb intenció perquè el públic ho segueixi.
7. Acaba amb un toc emocional.
8. Utilitza un punt de persuasió.

Considero que com a futurs mestres, hem de fomentar la creativitat i la innovació dels infants ja que, els ajudarà a associar idees de manera nova o inventar objectes i solucions originals als problemes a què s'enfrontaran en el futur.
En en aquest procés es desenvolupen també altres capacitats com és la intuïció i la memòria.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada