diumenge, 20 de novembre del 2011

"Documentar, una mirada nova"

(Resum llibre)

Aquest llibre, ha sigut publicat per la Xarxa Territorial d'Educació Infantil a Catalunya, l'any 2006, i ens parla sobre com en aquests darrers anys, mestres han participat en un debat ampli sobre les múltiples possibilitats o utilitats que ofereix la documentació, sobre les idees que cadascú tenia, sobre les experiències realitzades, sobre els dubtes que la mateixa voluntat de documentar podria generar, etc.
Es debaten tres idees molt importants:

- Què és documentar?
- Quin és el sentit de la documentació?
- Quin paper té el mestre/a en la documentació?


Documentar

S'ha après que documentar no és ni de lluny fer publicitat, com veiem que sovint s'utilitzen les imatges dels infants. No és reproduir "cromets", imatges sempre agradables de nens i nenes bufons que fan moneries, ni és un seguit d'imatges de criatures boniques o que senzillament fan bonic. Tampoc es recopilar imatges per tal de vendre l'escola com un producte.
Per als mestres que han participat en els debats de la xarxa, documentar és molt més seriós tant des del punt de vista pedagògic com social o polític.

Documentar és :

- Una pràctica inherent a la pedagogia que es construeix a partir de la realitat, a aquella que dona valor i se sorprèn de com aprenen els infants i de les descobertes que fan cada dia.

- Recollir allò que passa en un grup d'infants, observant-los i deixant que ells mateixos descobreixin el seu potencial. (Mara Davoli ens deia: " Per documentar cal observar i observar col dir abans de tot conèixer", "Observar és un acte creatiu que requereix la nostra interpretació")

- Agrupar i guardar els treballs com a documents del que cada any es feia.

- Recull d'escrits (opinions) que deien els infants sobre la temàtica.

Documentar és,  doncs, una oportunitat per poder donar visibilitat a la imatge d'infant, d'adult ui d'educació que es construeix en una realitat determinada. Implica observar i fer visibles els processos, el desenvolupament de cada infant. Mitjançant l'observació aprenem dels infants; aprenem quin són els seus interessos, els recorreguts que segueixen per construir els seus coneixements.

Per altra banda, dins d'aquest exercici (documentar), neix una documentació que, tant en el moment de fer-se com en el de llegir-se, haurà enviat una imatge d'infant que demana i reivindica amb força ser escoltada per ser més ben compresa.

La documentació és una eina imprescindible per seguir l'afany dels infants per conèixer i entendre. Fa visible la seva activitat i permet reflexionar-hi, millorar la feina de cada dia, ordenar el pensament. Fa visible la trama de relacions casuals que es produeixen, potser en un instant fugaç, potser al llarg del curs, dins de l'escola. Alhora, permet mostrar-ho a fora, establir un diàleg amb les famílies i aprofundir el sentit de comunitat. (Meritxell Bonàs)

Així doncs, la documentació és un recull d'informació, una font d'informació productiva...

Per acabar aquest parràgraf us convido a visitar el bloc de la meva companya Ester, ja que ens explica guió per gió que és la documentació. Cliqueu el següent enllanç:



Citació del llibre:

"El que realment és important, no són els objectius sinó com i per què els volem assumir". (Loris Malaguzzi)


Paper del/la mestre/a en la documentació:

"Els/les mestres són com exploradors que utilitzen brúixoles i mapes. I com els exploradors saben on és la meta", "Saben quines son les metes, però saben que les metes canvien cada any, perquè el terreny, el clima, les estacions i els infants són diferents". (L. Malaguzzi)

Per tant, un/a mestre/a ha de...

- Saber treballar i debatre amb l'equip de mestres.
- Observar i respectar a l'infant, respectar-los, escoltar-los...
- Tenir una actitud curiosa.
- Permetre que l'infant sigui lliure i acompanyar-lo en el seu descobriment del món.
- Tenir certs materials a l'abast per facilitar el procés d'aprenentatge dels nens/nenes.
- Compartir la pròpia interpretació i reflexió sobre la documentació recollida (escrita) amb altres punts de vista. (El llibre ens diu que la reflexió compartida ens ajuda a observar més atentament, a tenir els ulls més oberts, a copsar fets, situacions que abans se'ns escapaven, a fer noves propostes.)
- Acceptar i respectar els canvis.
- Ser actius, dinàmics i creatius.
- Escoltar tant les demandes explícites com les implícites.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada