dilluns, 7 de novembre del 2011

Resum classe...

Dia 24.10.11

Per aquesta classe havíem de portar llegit el capítol número 1 del llibre “Vídeo y Educación” de FERRÉS, J. (1992). Ed. Paidós. Barcelona.

A continuació resumeixo les idees que es varen tractar:
  1. L’espècie humana ha experimentat, al llarg dels anys, dos gran canvis: per una banda la revolució agrícola i per l’altre, la revolució industrial. Tanmateix en els últims anys, arriba una tercera onada que canvia a l’home. 
  2. En aquesta tercera onada arriben noves tecnologies que provoquen grans canvis socials, i quan canvia la manera de l’ús d’aquestes, canvia l’home.
  3. Aquest gran canvis fan que també canviï la manera de percebre el món, canvien les nostres estructures mentals. 
  4. Actualment, nosaltres com alumnes, a vegades creiem que no hem canviat però en realitat sí, n’és un bon exemple, que nosaltres tenim una concepció diferent del món que els mestres.Tots els futurs alumnes que tinguem quan siguem mestres seran diferents a nosaltres pels canvis que aniran apareixent.
  5. Encara que, aquesta nova onada, provoca que les escoles portin a terme “la política de la avestruz” que consistia en amagar el cap sota l’ala i permetre que les coses continuessin de la mateixa manera. Per això, algunes escoles encara no havien integrat la tecnologia, i en altres, sí s’havia integrat, però de manera parcial, és a dir, deficientment.
  6. Tenen por al canvi i obsessió per al passat, portant a l’escola a la inadaptació.
  7. El 80% de la informació assimilada per els adolescents espanyols de 12 a 15 les arriba a través dels mitjans de comunicació de masses i de la interacció social. Solament un 20% a través de l’escola  i de tot plegat un 4% és útil. 
  8. Existència de dos hemisferis cerebrals: un per l’elaboració del pensament humà; i l’altre, per la configuració del pensament. 
  9. En els mitjans de masses de “l’era electrònica”, predomina l’hemisferi dret. Aquest es caracteritza per: 
  • Controla el costat esquerre del cos. 
  • Compost per àrees que regeixen funcions com el reconeixement immediat dels rostres, la distinció i el record de les formes, la discriminació de les cordes musicals, reconstrucció mental de conjunts a partir de fragments. 
  •  Regeixen les funcions espacials no verbals. 
  •  Hemisferi amb major sensibilitat per l’acústic. 
  • Controla les dimensions artístiques, simbòliques, espacials i musicals. 
  • Hemisferi emocional, intuïtiu, creatiu, sintètic. 
  • És l’hemisferi secundari, de repòs, espiritual, receptiu...

10. Contemplar una imatge vol dir fer un doble anàlisi gramatical i lògic. Aquest doble anàlisi ho porta a terme l’hemisferi esquerra, que es caracteritza per:

  • Major sensibilitat per lo visual.
  • Controla el costat dret del cos.
  • Radiquen àrees específiques que regeixen algunes funcions com l’escriptura, la lectura, el càlcul, aritmètica, classificació...
  • Funcions lligades amb el llenguatge i la abstracció.
  • Desenvolupament lineal, lògic i racional del pensament, operacions d’anàlisi i de sintaxis, percepció dels esquemes significatius...
  • Hemisferi intel·lectual, analític, dominant, actiu...

11. Segons Mcluhan, “els mitjans de comunicació canvien l’entorn fent sorgint entre nosaltres relacions úniques de percepcions sensorials”.  

12. L’antic home solament comprenia abstraient. En canvi, l’actual, coneix a través de sensacions “coneix sentint” (predomini de l’hemisferi dret).

13. El bon llenguatge és el que comunica amb sentiments, emocions... S’ha de comunicar a través de les emocions. I un bon llenguatge és l’audiovisual però s’ha de saber utilitzar bé.

14. No es tracta d’usar els mitjans audiovisuals, sinó d’expressar-se audiovisualment, donant prioritat a l’hemisferi que ha adquirit major rellevància en la seva electrònica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada